16. juni 2010

Dagpengeperioden bliver kortere

Regeringens økonomiske genopretningsplan omfatter også ændringer på dagpengeområdet.

Regeringens økonomiske genopretningsplan forventes vedtaget den 16. juni. Planen omfatter flere ændringer på dagpengeområdet. Den vigtigste ændringen er, at den periode, man kan få dagpenge, bliver forkortet fra fire til to år.
For dig, der er ledig i øjeblikket,betyder aftalen ikke noget her og nu. Men efter den 1. juli 2010 har du højst ret tildagpenge i to år.
For dig, der bliver ledig efter 1. juli 2010, betyder det, at du har ret til dagpenge i to år.
For at få ret til en ny to-års periode på dagpengeskal du have arbejdet på fuld tid i 52 uger

De svage kommer til at betale
Det er dårlig timing at forkorte dagpengeperioden i en tid med høj arbejdsløshed, mener Kristelig Fagbevægelse.
- Det bliver dem, der har svært ved at få et job, der kommer til at betale regningen. Det havde været bedre at sætte skatten op for alle i arbejde i to år, siger landsformand Søren Fibiger Olesen.

Følg med på krifa.dk. Vi opdaterer, når vi ved mere om de nye regler.

65 kommentarer:

16. juni 2010 kl. 22.26 Tine Karstrøm Frederiksen

Det er helt hen i vejret med de nye forslag.
Jeg er desværre i den situation at jeg for nogle år siden blev fyret, pga. begyndende nedlukning af forretningen, og kunne da ikke lige finde noget nyt job.
Jeg kom i afklaringsforløb og man konstaterede at min ryg nok ikke var til forretningsarbejde længere.
Nu skulle jeg så i jobtræning på kontor/sygehusafd. hvor jeg fandt ud af at det var her jeg ville sattse på job.

Jeg fik et job med løntilskud, men desværre er der jo ALDRIG til at få fast job efter et sådan job, og var stadig ledig.
I mellemtiden blev jeg indlagt på et rygcenter og sygemeldt 3 mdr. efterfølgende.

Nu skulle jeg så finde et job men de hang ikke på træerne, så jeg valgte at ta´ en ny uddannelse på revalidering (pga. nedslidt ryg). Jeg er nu uddannet sundhedsservicesekretær - igen uden job efterfølgende.

Jeg har IGEN valgt at arbejde "uden" løn, altså i et job med løntilskud på et offentligt sygehus, hvor jeg var super glad for at være.
Desværre ansætter det offentlige jo ALDRIG folk efter de 6 mdr., jeg måtte endda lære en ny løntilskudsperson op i "min" stilling, usmageligt mener jeg - og hvad jeg kalder ren udnyttelse af gratis arbejdskraft.

Min dagpengeperiode udløder i oktober - jeg søger og søger og får ingen job. Dog har jeg haft et vikariat på 2 mdr., men det er jo slet ikke timer nok til at opretholde sin dagpengeret.

Jeg ville ha´ haft 13 mdr. mere hvis ikke jeg hadve taget min uddannelse på revalidering, det har nemlig også talt ledighed - for dårligt mener jeg!! Men jeg havde jo heller ingen valg mht. at "sadle om".

Trist at man risikere at måtte gå fra hus og hjem, fordi man ikke kan finde job her i Nordjylland - der er altså for langt at køre helt til Kbh. hver dag - det lader jo ellers til at regeringen mener der er job nok, det må så være ovre på Øen...

17. juni 2010 kl. 09.50 Anonym

Politik mangler kreative evner, der kan findes penge andre steder. Og hvem kender svaret på hvor alle pengende er blevet af,og hvad der har fremkaldt en manipuleret krise!?.
ex.
Hos militæret
Hos danske spil
og mange andre steder er muligt...

17. juni 2010 kl. 14.18 tommy

den danske politik er alt for latterlig, de er jo fuldstændig lige glad med hvordan den alm borger har det ren økonomisk, for de har jo selv et arbeje og penge nok med deres sindsyge høje løn.. det burde være dem der gik ned i løn i stedet for at spare alle de steder det står hårdt til i forvejen, det kommer til at gå ud over alle dem der ingen arbejde kan finde ( mig selv inkluderet). vil kalde det latterligt politik, tænk jer sku da om i stedet for at tage penge fra de fattigeste, gør da sådan at dem der er rige skal betale mere på en måde i stedet for det går ud over os der har det sværrest!!. kan gøre mig helt flov og sur over at være dansker når man har sådan en regering!!

17. juni 2010 kl. 15.08 Henrik Eismark

Dagpengemodtagere bør have et tilbud om at aktiveres hver dag, gerne i forbindelse med løbende undervisning, indlægering, studier og information indenfor de gld. regler, men også arbejdsstue til ansøgning osv., så alle har noget at møde op til hver dag, så man ikke oplever en 'lunke', som nogle mener det blivre svært at komme op af. Det kunne være et rum på hvert folkebibliotek.

17. juni 2010 kl. 15.24 Morten

Det gør altid ondt når der spares og skæres ned, det gælder både staten og i ens privat-økonomi.

Vi har en fantastisk land med flere goder end 99% andre lande i verden og en højere standard end nogen andre lande.

Jeg er enig i at der kan skæres på mange andre punkter også, men det betyder ikke at der ikke også skal skæres i dagpengene og de andre steder der er sparet denne gang.

Danskerne må acceptere at der ikke bliver ved med at være råd til det samfund vi har vænnet os til, og det kommer til at gøre ondt, men stadig ikke så ondt som det gør at være arbejdsløs, handicappet, lavt-lønnet osv i 99% af verdens andre lande.

Det hjælper ikke at se med våde øjne på dem der tjener flere penge og blive ved med at forvente de betaler regningen, for en dag smutter de og deres virksomheder til udlandet, og så skal i selv betale HELE regningen....

17. juni 2010 kl. 15.42 Anonym

tja kommer ikke bag på mig, de har efterhånden skrællet fåreklæderne af og fremstår som rene ulve, skræmmende nok er vi ved at bygge et samfund hvor dit menneskelige værd er lig med din indtægt. fra en skamfuld dansker

17. juni 2010 kl. 16.14 Jesper

Hvis dagpengeperioden bliver halveret, så bliver kontingentet det vel også - eller?

17. juni 2010 kl. 16.23 Anonym

Så kommem flere og flere problemer. Det vil hjælpe ikke. Vi få mange fattige mennesker hvis dagpenge bliver kun i to år.

17. juni 2010 kl. 17.20 Anonym

Ja, det går kun en vej for lille Danmark og det er tilbage...

17. juni 2010 kl. 17.31 Niels Møller

Hvilken indflydelse har dette lovforeslag, hvis man har "B indkomst", altså tjener penge ved siden af min faste løn (A indkomst). Jeg har erhvervsdrivende virksomhed ved siden af jobbet.

Mystisk der ikke nogen der har skrevet noget omkring, eller været oppe i medierne ?

Krifa, hvad siger lov foreslaget omkring dette ?

17. juni 2010 kl. 18.22 Anonym

Jeg er på Dagpenge, fordi jeg er arbejdsløs. Jeg er egentlig åben over for tanken om, at DP-perioden bør varieres i forhold til den aktuelle arbejdsløshedsprocent, men nu vælger man at halvere perioden imens krisen kradser ??? Wtf ??? Kig på alle de radikale ændringer som den siddende regering siden 2001 har mishandlet velfærdssamfundet med. Oveni i disse ting er pengene "fosset ud af statskassen" ( en parole som tidligere blev tværet af på socialisterne af de liberale partier ) til banker, overdådige militærbudgetter, fallerede flyselskaber og latterlige skattelettelser m.m. Og når regningen så skal betales, så er det de ældre, de syge og de arbejdsløse der skal punge ud af deres i forvejen minimale rådighedsbeløb; alt imens liberale politikere griner hele vejen hen til banken. Disse hvedebrødspolitikere er landsforrædere af værste slags, og de kan tilmed ikke slå en pind i en lort uden at ødelægge begge dele. Hvem mon flertallet stemmer på næste gang ??? Lars Ulykke og Ko ( eller køer ) ??? I hope not! Men pas på! Det Radikale Venstre er udbrydere fra partiet Venstre og i bund og grund er de ligeså opsat på at forværre samfundet ( husk de er radikale ), især for de ubemidlede. Det var dem der i sin tid sikrede et flertal for at indføre slavearbejde camoufleret som "aktivering" i den fejlagtige tro, at arbejdsløse ikke gider at arbejde. Husk: Danskerne er de ivrigste i hele Europa til at tage et job. Dengang i 90'erne var der en mediestyret debat om at bistandsklienter og andre arbejdsløse "nassede på samfundet". Fint nok! Så find dem der virkelig nasser og straf DEM, men lad da for f.. de ØVRIGE være i fred. Men nej, det kunne/ville man ikke administrere. Nu har det bredt sig, så alle på overførselsindkomst får mindre service og på samme tid beskæres i hoved og røv fordi samfundet er "i krise". Jeg er så p..træt af regeringens håndvaskeri hver gang den bare giver krisen skylden for, at der mangler 89 milliarder i Statskassen. Hele Danmarks infrastruktur er ødelagt af dårlige, dyre privatiseringer, nedlagte amter og et "skattestop" som ingen forstår ??? Hvis du stemmer på Venstre, Radikale Venstre eller de Konservastive ved næste valg, så er du enten totalt idiot eller ligeglad med Danmarks, positive fremtid. Det kan godt være, at erhvervslivet skaber de største værdier til samfundet, men hvis regeringen viste samme nævenyttighed over for selskaberne som for borgerne, så var der mere balance i tingene. Lad dog det falde som ikke kan stå! Hvis banker krakker p.g.a. en krise de selv har skabt så LA' DEM! Så længe vi har 1 bank sammen med Nationalbanken, så klarer vi os nok. Og hvis SAS krakker - so what ? Det er ikke Statens opgave at investere skatteborgernes kroner i aktier, for i tilfælde af en krise, så forsvinder milliarderne. Tag ikke fejl: jeg siger ikke, at de resterende partier i en evt. rød regeringsblok kan genoprette 10 års hærværk, for det bliver svært. Men vi skal have mennesket tilbage i centrumm, og det kan/vil liberale partier ikke praktisere; vi har jo set beviset, ikke ?

17. juni 2010 kl. 18.36 Anonym

Til Morten
jeg har læst hvad dui skriver og kan konstatere at jeg er dybt uenig med dig på stort set alle punkter.
vi har ikke flere goder end man har i andre lande vi normalt sammenligner os med, goderne kan have en anden udformning en giver stort set den samme velfærd som i DK.
vi har i Danmark noget af det mest fleksible arbejdsmarked i den vestlige verden med hensyn til arbejdstider og ansættelses forhold derfor er det ikke rimeligt at skære på dagpenge perioden på et tidspunkt hvor vi har en finansiel krise som næsten er global, Krisen er skabt af kaptialens frie spekulationer uden restriktioner og kommer i fremtiden til at koste alle lønmodtagere dyrt.
Eksempel: aktie spekulanter betaler ikke indkosmt skat af derres indtægter men har en lavere skat end almindelige lønmodtagere det er de samme mennesker der råber at skatte trykket er for højt i Danmark og som frygter at de kloge hoveder flytter til udlandet til dette kan jeg kun sige at der er altid har været en viden og kultur udveksling med andre lande der er i dag en del virksomheder som har bred sammensætning af ansatte fra andre lande.
et punkt kan vi dog blive enige om at sammen ligner du os med Kina USA eller Nordkorea, ja så har vi det da bedre end dem.
til sammen ligning og til sidst kan jeg oplysse dig om at det koster 3 EURO cent mere at producere i Danmark pr time end det koster at producerer i Tyskland, man kan dog også lægge nogle andre beregnings formler til grund for en sådan udregning og tallet vil så blive 6 EURO cents dyrer at producere i Tyskland.
dette skyldes måden vores forskelige måder at skrue det rent skatte teknisk sammen på i de forskelige lande.
men det der med at vi i Danmark står og klapper hinanden på skuleren og siger i hvor er vi gode, er naresut af de store...
nedskæring skaber ikke arbejdspladser men socialt armod....
alle virksomheds ejere ved at man er nød til at bruge penge for at tjene penge.
undtagelsen er spekulanter der køber og sælger værdier for milliarder om dagen uden at der er kommet bare 1 slikpind ud af det....
gider ikke mere nu DO THE MAT it's easy

PS jeg overvejde fktisk at melde mig ind i KRIFA men da man ikke kan regne med at de oplysninger der står her på siden er rigtige må jeg melde pas henviser til opsigesevarsler i funktionærloven som på denne side er gengivet forkert

Production Mannger.

17. juni 2010 kl. 19.22 Anonym

Fuldstændig tåbeligt! Det skaber ikke flere arbejdspladser at lægge pres på de ledige, som ikke kan forsvare sig mod regeringens vejtromle.

17. juni 2010 kl. 19.48 Anonym

Regeringens pange har du den
jeg har ingen penge og job har du job hus leje mad hvem har penge

18. juni 2010 kl. 04.42 Anonym

Det kunne være alle arbejdsløse skulle gå på førtidspension og droppe dagpengene helt så vil det koste komunerne og staten meget mere, men det er lige før det er eneste udvej.

18. juni 2010 kl. 09.16 Anonym

Det er jo fulstændig forrykt, de fleste der er arbejdsløse, er jo ikke selv skyld i det, og vi er jo ligesom underlagt de samfundssvingninger der nu en gang er på arbejdsmarkedet, og så midt i en krisetid, hvor mange virksomheder enten har svært ved at skaffe ordre ind, eller er direkte på vej ned i det sorte hul, det giver jo ikke ligefrem de arbejdsløse muligheder for at komme hurtigere ud på arbejdsmarkedet end tidligere.
Og så taler man om "flaskehals" problemer inde for visse uddannelser, hmm, ja jeg har godt nok ikke fundet dem, for er der flaskehals problemer inde for nogle fagområder, burde det jo være ligetil at få et job, men nej, skal jeg hilse og sige, det er det absolut ikke...

18. juni 2010 kl. 09.26 Anonym

Fuldstænding meningsløst og gak gak at sparke til dem der ligger ned i forvejen.
Ikke nok med de halverer periden, men du skal også lige have dobbelt så mange timer, for at få en ny.
Er enig i der skal spares lidt.
Men kunne man så ikke sige fra 4 til 3 år og måske knap så mange timer mere.
Det er umuligt at finde timer fra et job man ikke kan få.
Et år af må da også give en del til kassen??!
Total gak regering. Åhhh... jeg blir så gal......, og får ondt i maven.

18. juni 2010 kl. 09.29 Anonym

Jeg har i alt den tid jeg har været på arbejdsmarkedet betalt fuldt kontigent til min A-Kasse. Hvis det kommer til at betyde ringere forhold for mig efter denne lov, vil jeg har mine penge tilbage. Fordi på det tidspunkt jeg indgik aftalen med min A-kasse, var jeg _garanteret_ 4års dagpenge, nu kun 2? er jeg den eneste der synes det er at lave vilkårende om midt i det hele?

Jeg kan da godt se vi alle skal bære byrden, men som andre skriver bliver samfundet skævvredet. Mine forslag til en mere retfærdig fordeling: (uden at være belemret med viden på området

1: Kig dog for en i h..... på den efterløn.
2: Sæt skatten tilsvarende op på topskatten som de satte den ned.
3: Lav dagpenge system om således at vi får 2år med vi har nu, de næste 2 år får man så kun 80% af hvad man ellers ville få udbetalt.
4: Nedsæt politikernes løn, da de efter min mening tager sig for godt betalt.
5: Udnyt de ledige bedre, vi kunne jo ansættes til en "borgerlig" tænketank hvor vi kunne komme op med bedre måder at gøre tingene, f.eks. kunne man jeg finde på alternativer der bedre og billigere end privat jetfly!

18. juni 2010 kl. 09.45 Pernille

Hvorfor er det så svært for KRIFA at erkende, at løsningen http://www.fairløsning.dk er den rigtige?

At VKO ikke har noget som helst til det almindelige mennesker? At S og SF er eneste reelle alternativ?

Enhver forretningsindehaver der har valget mellem massive produktforringelser eller en direkte en forbedring samt flere medlemmer i arbejde, ville da aktivt vælge!

18. juni 2010 kl. 09.48 Pernille

@ Jesper

Ork - det er ikke kun en halvering af kontingentet, der bør være tale om.

For det bliver også nærmest umuligt at optjene retten til at FÅ dagpenge til at starte med.. Dermed er vi nede på noget, der minder om 25% kontingent.

18. juni 2010 kl. 09.57 Anonym

Ja, ja... Politikkerne har valgt at skære ned i dagpengeperioden.
Kommer der flere jobs af det...?
Nej...! Og hvad så...? Jo, så ryger man ud i kontanthjælpssystemet - og her vil man se på om du har en formue, eller en ægtefælle som kan forsørge dig...
Jeg er sikker på at politikkerne/kommunerne får sig en slem forskrækkelse om 2 år.
De har flyttet en økonomisk pukkel - og har lavet et økonomisk bjerg, som bliver svært at komme udenom.
De TIVNGER os til at "være kreative" for at opretholde retten til hjælp i det her moderne samfund!

18. juni 2010 kl. 10.56 Anonym

vil da mene at hvis man kom så langt ud og endte på kontant hjælp så der jo ingen grund til at være i fagforening...

jeg ville melde mig ud med det samme jeg ikke kunne få dagpenge og røg på kontant hjælp, jeg skal jo arbejde 1 år før jeg kan få dagpenge igen så den dag man får arbejde så melder man sig ind igen...

18. juni 2010 kl. 11.11 Anonym

det sjov ved det her land er hver gang der skal skæres ned nogle steder så bliver vi hurtigt samlignet med andre lande som sverige/norge, det er helt i orden men så syntes jeg da man skal kigge dyber i kassen og samligne noget mere "afgifter" ville være et godt sted at starte

men der kan kun samlignes hvis det til fordel for udbyderen ikke til fordel for folket

18. juni 2010 kl. 11.12 Kristelig Fagbevægelses Politiske Sekretariat

Kære Pernille

Som det fremgår andetsteds på hjemmesiden, mener Kristelig Fagbevægelse:
- Forkortelsen af dagpengeprioden er urimelig. De ledige kommer til at betale for stor en del af den regning, regeringen siger, der skal betales.
- "Fair løsning" udstiller den danske arbejdsmarkedsmodel, fordi en politisk løsning er lagt i hænderne på, om arbejdsmarkedets parter vil være med til den.

18. juni 2010 kl. 11.29 Susan Albertsen

Disse tider er dybt tragiske og ondskaben lurer om hvert hjørne...eller hvad? Sådan føles det. I de 25 jeg har arbejdet med, på og i danske kulturinstitutioner har jeg set på og oplevet hvordan man fra offentlig side / arbejdsgivers side uden hæmninger eller samvittighed eller selverkendelse har opereret med begrebet " gratis arbejdere " = Gode meget ofte godt uddannede mennesker i aktivering. Sådan er folk blevet brugt, og alle har indrømmet at uden den gratis arbejdsstyrke, også af nogen kaldet " den danske slavehær " ville utroligt mange fine steder lukke. Det drejer sig om museer, teatre, kulturcentre mm. Kun en kort overgang i slut firserne og beg af halvfemsere var der mulighed for, bevidsthed om og vilje til seriøst at hjælpe arbejdsløse videre i livet. Det blev aktiveringen skabt til i sin tid. Nu er det et ganske andet redskab som man ikke behøver den store ledvogtereksamen for at kalde tvangsarbejde. For det er hvad det er. I sidste ende om en ukendt årrække bliver dette nye meget meget dyrt. Jeg bor selv på sydhavsøerne hvor grum grum dyster alvor vokser med stor hastighed.. En sund økonomisk sans vil naturligvis få mange til at udmelde sig af Akasserne når de 2 år er gået - for at melde sig ind igen når jobbet er der. Grotesk. Jeg er selv blevet fyret på grund af alvorlig sygdom, og kender ikke min fremtid . Det er hårdt nok. At skulle tackle den ydmygende nedladende behandling sygemeldte lønmodtagere i DK får efter indførsel af den lidet proffe " Syg på job" er dog det værste ved at være syg. Jeg blir rask igen på sigt og er spændt på hvordan jeg så blir mødt af nye insstanser når jeg formentlig skal på dagpenge i en periode - medmindre mirakler sker....... Det ville være dejligt om humanisterne i fagforbundende turde råbe i kor imod denne ny tids tendenser, som så tydeligt beviser at biskop Jan Lindhardt har ret når han siger at De 7 dødssynder er den ny tids dyder. Pas på Danmark. Det er gået galt nu, og snart vil alternative bevægelser og livsformer blive stærke...Og det er jo ikke det der er meningen, vel?

18. juni 2010 kl. 11.29 Anonym

Ja, så er loven om forkortelse af Dagpengeperioden fra 4 til 2 år desværre vedtaget.Det er midt i en alvorlig krise, hvor der hver dag bliver afskediget folk, bl.a fordi arbejdspladserne flytter til udlandet og kommunerne skal spare.Hvis der var mangel på arbejdskraft og Danmark ikke var i krise,kunne man bedre klare det.
Hvad med at begynde hos politikerne selv? De kan få hugget 2 år af deres fede løn og deres pension, så har de milliarderne hjemme.
Jeg har stemt borgeligt hele mit liv, men nu er det slut. 1 1/2 år til valget. Ja, men jeg glemmer det ikke.Et hån mod de arbejdsløse. Hvorfor skal vi betale regningen?? Vi er hårdt ramt i forvejen.
Ministrene flyver med privatfly og har privat chauffør.Rødvinsmiddage m.m. Der kan spares mange penge på den konto. DANMARK ER I KRISE!!!!

18. juni 2010 kl. 11.35 Anonym

Det er jo fulstændig forrykt, de fleste der er arbejdsløse, er jo ikke selv skyld i det, og vi er jo ligesom underlagt de samfundssvingninger der nu en gang er på arbejdsmarkedet, og så midt i en krisetid - det giver jo ikke ligefrem de arbejdsløse muligheder for at komme hurtigere ud på arbejdsmarkedet end tidligere.
Det havde været mere rimeligt, at sætte skatten op for alle.
Regeringen siger der skal betales, og alle skal være med til at betale. Men er det ikke de ringere stillet, ex. arbejdsløse der kommer til at betale det meste af regningen?

18. juni 2010 kl. 11.36 Hiwa Zabihi

Jeg siger det dårlig regler man får dagpenge fra 4 år til 2 år, fordi jeg søger job altid, mens bklager alle arbejdsgiverne sagde desvære måske til anden stilling. 2 år bliver også snart færdig.

18. juni 2010 kl. 11.43 Morten Pedersen

HURRA.Det var da på tide man indser at der er begrænset med penge i statskassen. Hvorfor forventer folk at kunne sidde derhjemme uden at arbejde for deres penge? Folk forventer at kunne beholde i hus og bil på skatteydernes regning. Det er en forkælet Dansk befolkning. Hvis du vil nyde må du yde.

18. juni 2010 kl. 11.47 Anonym

Lige børn leger bedst, hvad med at lade de kriminelle hjerner som Thorsen og Steen Baggers evner til kreativitet løse krisen til alles fordel...

18. juni 2010 kl. 11.48 jesper

Morten Pedersen hvor ville det dog være en sand fornøjelse hvis du en dag stod i samme fodspor som mange dansker gør nu, ville kalde dig for en egoist i stor grad...

tror sku ik lige du skal regne med at dem der er arbejdsløse selv har valgt det, jeg kender mange som bare ikke kan få et job lige meget hva de søger

18. juni 2010 kl. 11.49 Anonym

Endelig er der to personer, som tør nævne det unævnelige, nemlig:

Hvor går mor hen, når hun går ud?

Hvis de har ret, at mange vil komme i arbejde, så er det AF, som ikke er effektive nok. Derfor mener jeg, vi kan spare meget ved at nedlægge det dobbelte kontrolsystem, som er ren over administration. Derfor luk alle AF-kontorer og opret et kontor for bistandsklienter i hver region. Der skal ansættes mange om 2 år!

Vi bliver rigtig mange, som skal til at være "selvstændige". Jeg ser kun den udvej, når jeg om 2 år ikke har understøttelse.
Hvor er det rigtigt, når nogen af jer skriver, at vi har betalt i alle de år, og pludselig får vi ikke det, vi har betalt for.
Hvornår kan vi hente pengene, eller bliver de automatisk sat ind på vores nemkonti.
Arbejde et helt år - indenfor de 2 år er det vel? Med kun et halvt års supplerende, eller hvad? De har lidt af et arbejde foran sig, når hele lovgivningen skal laves om! Det koster knapper.

18. juni 2010 kl. 11.54 Anonym

hørte lige i nyhederne at selv i regeringen syntes de det helt i orden vi som skatte yder betaler 40.000 for de kan få det medie undervisning i steden for deres partikasse skal betale...fuck et lorte land man snart lever i

pakker sku snart mit lort og flytter til et land hvor en seriøs håndværker kan tjene og leve uden alt det bøvl

18. juni 2010 kl. 12.28 Anonym

Livet bliver snart så surt i Danmark, man burde flytte til udlandet, sammen med de store virksomheder. Der må jo være en fordel at hente, når de gør det.
Ydermere mener jeg også dagpenge perioden er skåret så kraftigt ned siden jeg startede med at betale i 1970 at det (har ikke haft brug for et før okt. 2010) at jeg vil sige det er tyveri af mine surt indbetalte penge.Sammenligning med andre lande, de skal jo gå i dybden for at sammenligne. Hvorlænge skal de arbejde for at komme i dagpenge periode igen osv.
Regeringen er alt for dårlig ifht. deres løn og kæmpe pensioner.
De kommer jo aldrig selv på dagpenge.

18. juni 2010 kl. 13.16 Kristelig Fagbevægelses Politiske Sekretariat

Til anonymes PS om opsigelsesvarsler og funktionærloven: Vi har tjekket, hvad vi skriver på hjemmesiden om opsigelsesvarsler ifølge funktionærloven. Reglerne er korrekte, men vi vil se nærmere på, om de kan forklares bedre, så der ikke kan opstå misforståelser.

18. juni 2010 kl. 14.33 Anonym

Man kan jo også finde penge mange steder.

Der bruges jo mange penge på Ulandsstøtten, den kan man bare fjerne, og bruge pengene på danskere.

18. juni 2010 kl. 14.56 Veli

Danmark begynder at ligne Tyskland mere og mere syndes jeg. Hvorfor kunne de ikke finde en mellemløsning og sætte dagpenge perioden ned til 3 år og samtidig sætte topskat niveaet ned til 300.000 kr eller lign????

18. juni 2010 kl. 15.07 Bjørn Ibsen

Jeg forstår ærligt talt ikke , hvorfor nogle mener , at kontingentet skal nedsættes ! Det har da ligesom ikke rigtigt noget at gøre med , at dem på Christiansborg er totalt idioter !
Hvis ikke kontingentet forbliver som det er , så er vi arbejdsløse måske endnu ringere stillet ,- hvis det på sigt betyder , at Krifa ikke kan hjælpe os , i det nuværende omfang.

18. juni 2010 kl. 16.01 Anonym

Ja, - debatten er livlig rundt omkring, hvor folk samles og som en god bekendt af mig filosoferede: "Det er som om fascismen er begyndt at stikke sit grimme fjæs frem." Jeg synes, der desværre er noget om det.
Vi stamper jo ikke flere arbejdspladser frem i lyset ved at afkorte dagpengeperioden. Hvis der er arbejde at få, jamen så må job-centrene/A-kasserne anvise det til de ledige. Arbejdsløse kan jo ikke nægte at tage arbejde, uden at miste dagpengeretten.
Hvad ligner det at gøre finanskrisen til de arbejdsløses problem?

Regeringspartierne har med Lars Løkke og Lene Espersen virkelig mistet FORMAT - med udenlandsrejser, hovsaløsninger og klima-topmøde ikke at forglemme - hvor pinligt.

18. juni 2010 kl. 16.30 Anonym

Til Morten Pedersen.
Når vi kommer dertil, er det nok dig , der er mest forkælet. Du har ikke prøvet at søge jobs uge efter uge, med det ene afslag efter det andet.
Tror du, mon, vi selv er skyld i en fyring pga. nedgang, krise og sparetider???
Jeg ville ønske du mistede dit arbejde, kunne ikke få et nyt. mistede dagpengeretten og ikke kan få kontanthjælp. (Det hele kan ske i løbet af 2 år.)Så kan det være,du får et mere menneskeligt syn på sagerne!! :-(

18. juni 2010 kl. 16.37 Anonym

Jeg er bare så træt af at vi skal betale for alt det rod regeringen har lavet. Mega underskud i kassen og mere arbejdsløshed.
De svage betaler og det er sådan hver gang. dagpengene er ikke steget markant siden jeg var arbejdsløs sidst og det er 25 år siden. Hmmmmmm siger jeg bare.

18. juni 2010 kl. 16.41 Anonym

Det jeg synes er mest forrykt er, at politikkerne ikke kan se at det de har haft gang i flere år kun driver Danmark mod ruin.

18. juni 2010 kl. 17.00 Anonym

Til Morten Pedersen.
Sæt dig ind i regler og love for arbejdsløse, inden du kommer med sådan en udtagelse. Der er s.. ingen arbejdsløse på dagpenge, som hverken har tid eller lyst til at sidde hjemme i sofaen. Jeg har, -efter at være blevet fyret, da den forretning jeg var ansat i lukkede, -søgt og søgt job, været på "jobsøgningskurser" (Det er skrevet i gåseøjne, da det ikke er kurser, men steder hvor du sidder ved en computer og søger de samme job, som hjemme,- her er der bare nogle private firmaer som tjener på de arbejdsløse), - Men du er da mere end velkommen, til at oplyse herinde, hvor alle de ledige job er ???.. Vi er mange som ville søge med det samme, så bare kom frem og skriv hvor vi skal sende ansøgningen hen..

18. juni 2010 kl. 17.23 Anonym

Det bliver dælme mange der kommer til at stå på gaden om et par år, samt en masse skilmisser. Kontanthjælp udbetales jo ikke hvis man er gift med en som har arbejde, Gensidig forsørgelsespligt kaldes det,.. Eller hvis man har/ejer værdier for mere end 10.000 kr, er der også nul kontanthjælp.Og her tæller,.. som også er noget nyt,.. både hus eller bil, så det skal sælges først, og pengene bruges til at leve for, inden der kan blive udbetalt kontanthjælp. Da hussalget er, som de fleste ved, faldet mærkbart, er det jo ikke lige sådan at få solgt sit hus.. Så helt ærligt.. Hvad har de tænkt sig at folk skal gøre ?? Folk som troede at de havde forsikret sig ved at betale til en arbejdsløshedskasse og ikke skulle tigge kommunen om kontanthjælp..

18. juni 2010 kl. 19.08 conni jørgensen

De skulle prøver selv at være arbejdsløs og være på dagpenge

18. juni 2010 kl. 20.19 Anonym

Må jeg citere Hr. Brandt ?

"Her er historien om A som øh hade-de-de B der på den anden side ikke rigtig kunne C at D sku' være problemet og man var vel voksne men'sker. Så blev EF taget med på råd, men de ku' ikke blive enige om noget og resten af alfabetet blev slet ikke spurgt. Man skrev op og talte ned. De små bogstaver fik klar besked: Vi må spare på sproget; væk med det vi ikke forstår!"

DA gnider sig i hænderne og har gjort det længe, for VK vil gøre ALT for DA. Der er ingen tvivl om, at regeringen helst så, at ALLE uden job kom på bistandshjælp. Hvem kan ikke huske forslaget om, at a-kasserne skulle ind under kommunerne, så Staten igen slap for at tage ansvar. Håber det er skrinlagt, men jeg tvivler.

Ved hjælp af skjulte dagsordener er det lykkedes dem at tilintetgøre Fagbevægelsen. Der er hverken fag eller bevægelse tilbage. Hvis a-kasserne ryger ind under kommunerne, så er det sidste led i nådestødet på Fagbevægelsen, for så er der ingen forskel på det kontingentstyrede system og bistandssystemet. Og så er der ikke mange der kan/vil betale til a-kassernes overlevelse.

Hehe, ja, jeg overvejer også på det kraftigste at blive statsborger et andet sted, for den siddende regering har kørt Staten i sænk med sin arrogante politik. De overtog magten for den velfærdsstat som socialisterne i årevis havde opbygget, og i dag, 10 år efter, er velfærdsstaten død!! Og det kan vi takke de ultra-liberale for. Det er med vilje, at jeg ikke kalder dem borgerlige, for jeg synes ordet er misvisende, idet jeg hverken betragter dem som borgere eller "borger-lige".

De frie markedskrafter har siden 2001 været ALT for frie. Det modsatte er også af det onde, dvs. kommunistisk planøkonomi. For få år siden var der en idiot der proklamerede: "vi kan købe hele verden"! Erhm. Det KUNNE vi ja, men nu har regeringen pisset det hele væk for øjnene af os...

Desværre har tanken aldrig strejfet den nuværende regering, at man kan gøre tingene rigtigt, hvis man tager det bedste fra det frie marked og kombinerer det med det bedste fra planøkonomien og derved opbygger en mere stabil infrastruktur.

Her vil jeg give et eksempel: Generelt set skal Staten ikke fastsætte priser på varer. Men når stort set alle supermarkedskæder STADIG forlanger næsten 20,- kr. for 600 gram rugbrød LANG tid efter at fødevarekrisen er ovre, SÅ BURDE Staten blande sig og f.eks. sige: maks. 15,- kr. (eller mindre) for 600 gram rugbrød. Men uha nej, vi må ikke forstyrre det frie marked. Så hellere lade EU bestemme >70% af de nye love for Danmark.

Da amterne blev nedlagt blev alting dyrere for skatteyderne,
fordi man "glemte" at lægge budget og plan B eller C eksisterede ikke. Var der overhovedet en plan A ?? HVIS der har ligget budgetter og redningsplaner, så blev det i hvert fald ikke kommunikeret ud til borgerne - vi var nærmest tilskuere i et cirkus. Det skulle bare gennemføres for enhver pris; en meget HØJ pris. Det var sgu det værste klumpe-dumpe-projekt vi nogensinde har set. Og resultatet "Borgerservice" er da vist en grov ordmanipulation.

De liberale politikere har sådan set mange gode idéer. Men når idéerne skal føres ud i det VIRKELIGE liv, så opfører de sig som elefanter i en glasbutik og resultatet bliver noget makværk og alt for DYRT!

Håber stadig, at vi alle husker, hvad vi havde af goder før 2001 og kan sammenligne med alt det vi ikke har idag "takket være" arrogant topstyring, når vi skal stemme næste gang.

DER ER IKKE EN FUGL - DER ER IKKE EN FISK - DER ER IKKE EN FRØ
osv. osv. JO der er! Og du leger Kejser, men du har sgu ikke noget tøj på ;o)

18. juni 2010 kl. 20.24 kalledanmark

Der er noget der er galt i det her land, man går som arbejdsløs og skal søger to job om ugen, fint nok, så får man skattelætelser også fint nok, så bliver der indført at man kun kan få dagpenge i to år, det er sku ikke fint nok, hvorfor er det de små i samfundet som skal være med til at betale, vi er ikke skyld i det som sker lige nu ! Drop alt det med skattestop vi har ikke råd til det her pis, de rige bliver riger, jeg håber vikelig at V , K , DF , taber ved næste valg, de løber sku fra ders løfter, aldrig har dansk politik vært så falsk, fy hvor det lugter langt væk .

18. juni 2010 kl. 20.41 Anonym

De kan spare deres ejne lønstininger, de spiser ude, det betaler de ikke selv, de kører i minister biler, det koster dem heller ikke noget,så kan de betale noget mere i skat, så er der råd til,. at vi andre kan værer i fred

18. juni 2010 kl. 21.41 Aage Bjerre

Det må da rable for landsformand Søren Fibiger Olesen... At foreslå at sætte skatten op på arbejde er da det mest tåbelige forslag der er fremsat, udenfor kredsen af Socialdemokraterne og Socialistisk Folkeparti.

Jeg troede iøvrigt at Kristelig Fagbevægelse var en upolitisk bevægelse... Hmmm...

18. juni 2010 kl. 22.00 Susanne

Jeg blev ledig i marts sidste år, så til jul skulle jeg aktiveres.
Jeg valgte job med løntilskud på et plejehjem. Jeg har været en del i køkkenet og fandt ud af, at jeg ville i voksenlære som ernæringsassistent. Var ude og søge praktikplads, men fik at vide, at jeg skulle ha grundforløbet først. Fint nok, men det er altså på SU. Ca 4800 kr om måneden. Hvem fan har råd til det efter 1½ år på dagpenge...

Ydermere så er det jo en ulige kamp mod de unge. De kommer med en check på 50.000 kr. Det er selvfølgelig også meget vigtig, at de får en uddannelse. Jeg må bare opgive mine planer.

Får så at vide, at jeg kan blive et halvt år mere i jobbet på plejehjemmet. Det er da klart. Jeg figurerer jo ikke som ledig og kommunen har billig arbejdskraft i et halvt år mere. Får tit at vide, at de er glade for mig, men der er ikke råd til at ansætte mig.

Det er rigtig træls og jeg optjener jo heller ikke penge til min pension. Har søgt og søgt, men der er bare ikke noget til en ufaglært som mig.

Py ha, det var en lang smøre, men det var at få luft for sin frustration.

18. juni 2010 kl. 23.24 Anonym

Jeg er uddannet handelsassistent - blev fyret marts sidste år, og har søgt på livet løs lige siden. Alt er søgt! Men pote har det ikke givet. Ikke én eneste jobsamtale er jeg blevet kaldt til. Der er kamp om jobbene - så synes virkelig det er helt hen i vejret at man i en krise, skaber en ny. En ny krise for dem som virkelig gerne vil i job.
Jeg valgte i november at søge en stilling i et job med løntilskud, en stilling jeg fik. Den udløb i maj måned, men jeg fik det forlænget af egen fri vilje, netop fordi jeg ikke vil gå hjemme og lave ingenting. Men jeg er ikke sikret job der hvor jeg er, da det er inde for det offentlige. Og de jo også skal spare. Men ved at tage sådan et job, forlænges min dp-periode jo ikke. Det er bare for egen lyst at det er gjort.

Måske man skulle have kigget på alle dem på kontanthjælp som render hjemme og fiser husleje af og alle dem som 'påtager' sig en diagnose for at kunne få førtidspension. Kontanthjælpsmodtager, skal vel også søge job osv ligesom os dp-modtagerer? Men hvorfor slipper de så let over hvor gærdet er lavest? De kan komme med den ene dårlige undskyldning efter den anden, uden der bliver taget hånd om det. Vi dp-modtagerer skal hver 3. måned dokumenterer overfor vores fagforening at vi har søgt X antal jobs, men det er os som skal straffes! Vi betaler hver måned - også som ledige - for at få penge. Og nu sættes kontigentet også op, fra 1. juli hvor den nye lov træder i kraft - hvor betaler kontanthjælpsmodtagerne henne? Ingen steder!!
Hvor er det lige vi er henne? Et land, hvor retfærdighed ikke er et begreb der kendes til!!!

18. juni 2010 kl. 23.33 Malte

Vi kan nok blive enige om, at denne nedskæring af dagpengene, er et hårdt slag for de flest af os, som på nu værende tidspunkt står uden arbejde.

Men vi må tage for givet, at regeringen tager højde for, at der er en hel del, som er gået ud over de 2 år, og derfor nul stiller alle, fra den dag hvor lovforslaget er stadfæstet. Altså alle får fulde 2 år, for det kan godt være, at vi ikke kan komme uden om, at vi alle skal betale, men så skal de som er berørt, have lige muligheder...


Hvis ikke dette bliver tilfældet, har de selv givet grønt lyd for SORT arbejde, da de færreste har mulighed, for at få bistandshjælp, da de først skal sælge hvad de har af værdier, eks. hus, båd, bil, campingvogn osv. inden der er hjælp at hente...

Ud over tragedien som vil ramme ikke så få familier, skal vi ikke glemme de børn, som af tvang bliver revet op med rod, og efterfølgende kan risikerer at ende med, at blive de største tabere.......

Mvh. en bekymret arbejdsløs far

19. juni 2010 kl. 02.40 Anonym

Jeg har nu været arbejdsløs i 2 år. Har søgt ALT job inden for mit eget fag + rengøring + lager + produktion og hvad der ellers kan søges. ud af 100 ansøgninger får jeg 2 afslag. Resten hører man ikke fra. Ja ok hvis en virksomhed modtager 400 ansøgninger hvem faen gider så at sende 399 afslag ud. Jeg er nu på kontanthjælp (dagpenge før men min egen fejl - anden historie) og ja nu er jeg endelig kommet i arbejde som vikar men det arbejde er jo ikke fuldtids og kun når der er brug for en. Men desværre har jeg fundet ud af at det ikke kan betale sig økonomisk da jeg rent faktisk arbejder GRATIS!! f.eks. tjener jeg 5000 på 1 mdr i vikararbejde trækker de det fra i min kontanthjælp + ta hvis vikar-virksomheden bruger NOGET af mit A-kort så kan kommunen ikke bruge resten eller noget tæt på (men dagpenge kan, hvordan hænger det sammen?) og så bruger kommunen mit B-kort. Ergo jeg mister ca. 1000 kr. mere hver mdr da kommunen ikke bruger fradraget men trækker direkte skat af restbeløbet. HOV glemte lige at sige ta hvis man så har arbejdet 26 timer af de 5000 kr så får man et lille plus på 26 timer x 14 kr. pr. time = 364 kr <-- WOW!!! Og jeg har søgt mange stillinger og kan intet finde. Jeg vil VIRKELIG gerne i arbejde og tjene mine egne penge men arbejde vokser ikke på træerne. Og ja VKO har fandme ikke gjort det godt. Har et lettere fysisk handicap og vi er helt sikkert blevet RINGERE stillet end før VKO kom til. f.eks. har min kæreste samme handicap som mig (nedsat hørelse (hørehæmmet, tunghøret eller døv) og da vi fik vores første barn ville hun selvfølgelig gerne til babysvømning (= ingen hørelse = DØV - i vandet) og derfor er tolk nødvendigt, men NEJ NEJ... vi får 7 timer om året vi kan bruge til private gøremål. Desværre kan man ikke sættre dette til 7 timer hver da det er forskelligt fra person til person. Man burde bevilge det efter behov. F.eks. bruger jeg aldrig selv tolk. har aldrig haft brug for det men bare for at nasse på pengene vil jeg helt sikkert se at få mine 7 timer brugt og bruge tolk meget mere til lægebesøg osv bare for at få staten til at betale. er træt af deres sparen og hjælpen til f.eks. SAS (LUK LORTET) og bankdirektører der ikke kan finde ud af deres arbejde men alligevel kan hæve en FED løn uanset hvor meget lort de laver. min mening om det danske samfund = ALT HANDLER OM PENGE OG kun PENGE. Tænk lige på andet end udelukkende penge. Ja jeg ved godt at mit skriveri er lidt rodet og blandet men det er hvad jeg vil ud med. GLÆDER MIG TIL NÆSTE VALG og håber virkelig atdet kommer lidt mere S og SF på banen.

19. juni 2010 kl. 20.18 Anonym

Jeg synes, det er til at græde af fortvivlelse over, når man er ledig og gulvtæppet bliver revet væk under én på den måde. Politikkerne, der laver reglerne, sidder jo selv lunt i svinget med en fed løn, men de skulle selv prøve. Det er mere stressende at være ledig end at passe et arbejde.

20. juni 2010 kl. 17.51 Anonym

jeg synes økonomien for Danmark i fremtiden ser meget mørkt ud. Politikerne synes DE kommer med løsning men tvært imod det er kæmpe problem.

20. juni 2010 kl. 18.36 Anonym

Det er som at tisse i bukserne - først er der varmt (flotte tal både økonomisk og folk i arbejde) bagefter viser kulden sig og det bliver masser af udsættelser fra huse og lejligheder, alt hvad vi arbejdsløse har bygget op gennem et helt liv (hvor både stat og kommuner har nydt godt af, hvad vi arbejdsløse har ydet, bliver nu revet væk med et snuptag.
Tænk hvis ministerbiler, dyre flyrejser i privatfly kæmpe varige pensioner blev taget fra folketingsmedlemmerne eller bare en lille bid, så skulle i høre jammer fra de folketings "rige "

21. juni 2010 kl. 12.03 Kristelig Fagbevægelses Politiske Sekretariat

Kære Niels Møller

Vedr. B-indkomst og det nye dagpengeforlig. Der er ikke lagt op til ændringer.
Hvis du er kunde hos Kristelig Fagbevægelse,kan du få svar på individuelle forhold ved at kontake vores kundecenter.

23. juni 2010 kl. 07.01 Ole Jensen

3 år havde været mere rimelig, når der absolut skal skæres. 2 år er ren og skær nedslagtning. Sænk topskatten til 300.000!

25. juni 2010 kl. 10.43 Anonym

Hej - nu skal I så også huske på, når I skal stemme næste gang, at det er SOCIALDEMOKRATER, som har fået vedtaget den lov, om at når først jeres ledighedsperiode er udløbet, så kan I få kontanthjælp - når først I vel at mærke har ophævet jeres pensionsopsparinger, (som skulle bruges, når I blev gamle) og I har belånt jeres hus op til skorstenen. Til den tid ryger huset så på tvangsauktion, fordi I ikke kan betale. Det er så de borgerlige, der har fået vedtaget den nye lov om at forkorte dagpengeperioden. Hvem skal vi stemme på næste gang? De jorder jo alle de små i samfundet.

25. juni 2010 kl. 21.45 Anonym

Hej - nu har jeg så fået job efter "kun" 1 måneds ledighed. Men I behøver ikke at ønske mig tillykke. Jeg er revisor og skal nu passe gamle mennesker på et plejehjem i 1½ måned her i sommerferien. OK for det, det er da et job, jeg har selv fundet det. Men timelønssatsen er ca. 10 kr. lavere end dagpengesatsen for at kunne få maks. dagpenge senere hen. Jeg vil da håbe borgmesteren i den kommune får penge til salt til sit æg - han er forøvrigt socialdemokrat.

25. juni 2010 kl. 22.09 Anonym

Ved i at hvis man er under 30år og ikke er uddannet får man kun halv understøttelse efter 6 måneder som arbejdsløs selv om man har arbejdet i over 12 måned og man skal stadig betale fuld kontigent det er dybt åndsvagt stakkels unge menesker er jeres udgifter faldet 50%

1. juli 2010 kl. 11.20 Anonym

Jeg har været ledig i godt halvandet år nu....!!

Bare ødelæg vores sikkerhedsnet (A-kasse)system, for os ledige...:(

Man bør melde sig ud af a-kasserne, eller helt undgå at melde sig ind, for det er med den forsikring (A-kassen) som med andre forsikringer..... De dækker ikke, når vi har behov for det (Krise eller ej)...!!!!!:( spildte penge...!! Dårlig forsikring..!!

6. juli 2010 kl. 13.33 Berit Nilesen

Og til dig Morten Pedersen har jeg kun et at sige, håber du snart bliver arbejdsløs,du er sgu for meget.
Jeg har en mand der har søgt arbejde hver dag i 6 mdr uden at der er sket noget, men du kunne jo give ham dit.

12. august 2010 kl. 17.06 Anonym

Jamen, det er jo rigtig sjovt. Jeg har været i arbejde i 3 måneder (vikariat) og har været nødt til at sige jobbet op på grund af psykisk pres fra en enkelt kollega.
Hvor får jeg mon penge fra nu? Jeg er over 55 år og er ikke den første der bliver indkaldt til jobsamtale.

18. august 2010 kl. 20.31 anonym

Åhh hvor denne nye reform har fået mig op i det røde felt, hvordan hulen kan de finde på at sparke os der ligger nederst i samfundet endnu længere ned?
Der er ca 13 % arbejdsløshed, jeg har søgt og søgt og så søgt, jeg har tigget og bedt om uddannelse ikke en skid har hjulpet.
Her sidder jeg - ja en smule klynkende - for jeg VIL fandme godt, men jobbene er der ikke til mig, jeg er "for gammel" for dum" for klog" eller hva pokker grunden er, jeg ved det ikke, jeg har brug for en tidsvarende uddannelse eller et job som jeg kan leve af. NU
Om 2 år bliver vi rigtig rigtig mange kontanthjælpsmodtagere.

Skriv kommentar

Skriv ikke som anonym! Vælg "Navn/webside". Webside er valgfri.