25. august 2010

180.000 kunder....

I Kristelig Fagbevægelse kalder vi vores medlemmer for kunder. Vi har 180.000, og vi vælger at se dem som kunder, på trods af at man i fagforenings- og a-kassebranchen gennem hundrede år har brugt ordet medlemmer.

Hvad er det nu for noget ordkløveri? I Kristelig Fagbevægelse bruger vi ordet kunde, fordi kunder er noget, man skal gøre sig fortjent til. En kunde forventer en service, og i Kristelig Fagbevægelse ønsker vi at give den bedste af slagsen. Det stiller derfor krav til os selv om, at vi hele tiden er helt fremme i skoen og leverer varen.

Krifa følger ikke strømmen
Men hvorfor ikke bare følge strømmen og bruge de samme ord, som alle andre i branchen? Nu er det generelt ikke vores stil, blot at følge strømmen. Vi vil gerne udfordre den gængse måde at drive a-kasse og fagforening på. Det gør vi ved at lytte til vore kunders behov og handle på det. Det er derfor 9 ud af 10 kunder vil anbefale os til andre. Og det er derfor, at vi er der, når der er brug for os. Fra 8 -22 sidder vore medarbejdere klar til at hjælpe dig.

Individuel behandling
At vi kalder medlemmerne for kunder kommer også til udtryk ved, at vi ønsker at give en individuel behandling. Derfor har vi fokus på det individuelle kundeforhold frem for det kollektive medlemskab.

Trine Puggaard, Kommunikationschef, Kristelig Fagbevægelse

9 kommentarer:

26. august 2010 kl. 17.57 Anonym

Det er sgu da ligemeget, hvad I kalder os.!! Når I sender et brev til os, så er man lige pludselig "EN SAG" vorherrebevares!! Det synes jeg nu ikke er særligt individuelt...

26. august 2010 kl. 18.24 Karen Pedersen

Et hjertesuk!

Modtog mail med VIGTIGT brev fra krifa om at booke mødedato.
Så langt så godt. At vi er kunder.....tja, hvor mange virksomheder INDKALDER kunderne til samtale med besked om at møde op fordi det ellers har ØKONOMISKE KONSEKVENSER for dem?? (Jeg ved godt I skal gøre opmærksom på det, men alligevel....).

Gik ind på "Book en mødetid" idag, men blev mødt af en dialogboks, som fortalte, at der ikke er nogen ledige tider!!!!!

Altså, lad mig lige se, om jeg har forstået det her rigtigt: Jeg SKAL booke en tid til en samtale fordi den er lovpligtig og det har økonomiske konsekvenser for mig, hvis jeg ikke booker og ikke møder op. Samtidig fortæller edb-systemet mig, at der ikke er flere ledige tider!!! Der kan forhåbentlig nåes at findes nye tider idet vi ellers har et lille problem, ikke mindst jeg som KUNDE, for hvem fremmødet gælder dagpengene!

Nu går jeg ud fra, at der formentlig findes en support, som får løst problemet inden sidste frist for booking. Men generelt når jeg efter 1 års medlemskab af krifa iagttager Jer, så synes jeg I er faldet for fristelsen til at benytte en masse smarte, ny-modens vendinger på hjemmesiden, som når man nærlæser blot dækker over alle de gamle travere man som ledig har hørt utallige gange før. Jeg er ked af det, men jeg finder altså intet nyt hos Jer - bortset fra nogle anderledes ord! I mødeindkaldelsen skriver I, at man skal medbringe en ansøgning og det skal vurderes, om man søger det rigtige. Hvad er "det rigtige" og hvem skal afgøre hvad "det rigtige" er? Er der kriterier for hvad der er "det rigtige" at søge?? Der har før stået her på siden, at medlemmerne ikke ønsker jobsøgningskurser, men kurser i dette at håndtere livet som ledig - for der skal nogle pænt brede skuldre til skulle jeg hilse og sige. Derfor begriber jeg ikke, at man til samtalen skal medbringe "mindst en ansøgning". Det er muligt man hos krifa har et koncept på, hvordan en ansøgning skal skrives, men hos arbejdsgiveren har man en anden, hos næste arbejdsgiver en tredie, osv. Hvis der fandtes én rigtig måde at skrive en ansøgning på var der med garanti en som for længst havde udgivet en "håndbog i ansøgning" og der var ikke længere nogen ledige.
Det er muligt, at jeg misforstår Jeres gode intentioner, men jeg synes I stikker blår i øjnene på de ledige medlemmer ved at "pakke gamle løsninger ind i nyt papir". Medarbejderne ved krifa er altid utrolig flinke at tale med. Jeg ved også at opgaven som jobkonsulent er svær for tiden, men kan vi ikke bare kalde en skovl for en skovl og erkende, at det p.t. er temmelig svært at få et job og at en super-ansøgning ikke er garanti for noget som helst?

27. august 2010 kl. 10.12 Ken Ulslev Bentzen

Hej Krifa og medlemmer!

Jeg ved af erfaring at Krifa arbejder rimelig hårdt for at udføre deres arbejde ordentligt - det er et pres oppefra, regler og ledelsesmæssige relationer, der kan give os kunder/medlemmer, forkert service i noget omfang - og når alt kommer til alt, handler det om kr. og ører!

Jeg har igangsat et projekt, der hedder Social Job Network (som også er på engelsk) - http://www.socialjobnetwork.net

Her kan du blandt andet læse hvad jeg har skrevet om ansøgninger - at fx kvalificeret arbejdskraft bliver valgt fra og det er særligt de steder, hvor stillingsannoncen blive besøgt af mange tusinde ledige.

Krifa bliver nødt til at pejle sig efter noget konkret og alting starter med hvordan du sælger dig selv til en fremtidig arbejdsgiver. Jeg kan så give medlemmer ret i at, der nogle gange mangler ordentlig kvalificeret gennemgang af de ansøgninger man skriver samt de breve og henvendelser du modtager, virker som noget paragrafrytteri. Det kan Krifa tage op til overvejelse - om deres tone kan ændres, så den virker mere imødekommende og venlig.

27. august 2010 kl. 14.26 Anne Marie Kyed, FRIE Funktionærer

I FRIE Funktionærer er vi medlemmer!

I FRIE Funktionærer er vi meget bevidste om, at vi har medlemmer og ikke kunder. Vi står ved, at vi har medlemmer og at det er medlemmernes forening, vi som medarbejder er ansat til at udvikle i tråd med medlemmernes interesse. Vi er så heldige at have en aktiv hovedbestyrelse og 8 aktive regionsbestyrelser, som er valgt på helt demokratisk vis og som vi har en løbende dialog med bl.a. via en intern blog. Da alle vores bestyrelsesmedlemmer er ansat i forskellige virksomheder rundt om i landet, får vi nogle gode impulser fra ”det virkelige” arbejdsliv til gavn for udviklingen af foreningen. Det er ligeledes regionsbestyrelserne der ulønnet arrangerer og gennemfører alle vores tilbud om sociale arrangementer på linje med en hvilken som helst anden forening, hvor man ulønnet gør et arbejde af interesse.

At være en forening betyder jo netop, at vi skal være konkurrencedygtige og at vi skal yde en god og individuel service overfor vores medlemmer indenfor de rammer, som bestyrelsen har fastlagt. På den måde forbliver vi en attraktiv forening til glæde for vores medlemmer.

Anne Marie Kyed, Salgs- og marketingchef, FRIE Funktionærer

27. august 2010 kl. 17.57 ulla

Til Karen Pedersen.

- Jeg har været til samtale 2 gange i Krifa 3 mdrs ledighed og 6 mdrs ledighed. Medbragte begge gange den samme ansøgning. Første samtale blev ansøgningen skamrost og anden gang rakket totalt ned, så det afhænger af øjnene der ser, ligesom arbejdsgivernes..
Det var med vilje, jeg havde taget den samme med, for at se om den blev vurderet forskelligt- lige et hjertesuk fra det virkelig liv som hårdt prøvet arbejdsløs....

30. august 2010 kl. 21.29 Anonym

Syntes i ikke at i er lidt håre ved Krifa de gør sku kun deres arbejde, og hvis vi hade været lidt bedre så kunne det jo være at det var os som sad og læste de samme ansøgninger dag efter dag. hvor fedt tror i det er prøv lige at stoppe med det selvmelidenhed og kom ud af vagten, vi skal sku da lave lidt for de penge som bliver stoppet ned i vores lommer.

31. august 2010 kl. 13.25 Karen Pedersen

Til Anonym:

Hvad mener du med "hvis vi havde været lidt bedre"? Synes du ikke du er god nok fordi du pt ikke har arbejde? I det danske samfund hersker en helt misforstået holdning om, at man har hele sin identitet i sit arbejde og kun er værdifuld som menneske, hvis man har et job. Jeg har lige nu i sommer læst i jobcenter Nyborg´s evaluering for første halvår af 2010, at der på landsplan er 129.471 ledige. Samtidig er der ca. 10.000 ledige jobs! Selv et barn kan regne ud, at det regnestykke aldrig nogensinde kan gå op. Der vil altid være nogle, som ikke får jobbet. Skal de så gå og miste deres selvværd og have at vide, at de ikke er "gode nok"? Er det ærlig talt ikke på tide at få den jantelov sparket ud til højre? Ledige er kvalificeret, potentiel arbejdskraft, et enormt aktiv for samfundet. Det der mangler er skabelse af flere jobs og det sker altså ikke ved at jagte rundt efter de ledige. Det er helt ubegribeligt at voksne ellers rationelt tænkende mennesker ikke kan se det, men bare kører løs med deres personlige fordomme. Jeg mener ikke, at krifa har den holdning, men den skinner desværre alt for tydeligt igennem i samfundet iøvrigt. "Regeringens" beskæftigelsespolitik bærer alt for tydeligt præg af fordommen om, at ledige bare udnytter systemet og ikke gider lave noget. Hvordan kan nogen tro det er så attraktivt at skulle klare sig for kr. 15.-16.000 pr. mdr. at man hellere vil det fremfor at arbejde til en ordentlig løn? Det her handler ikke om selvmedlidenhed, men om realiteter. Hvis ledige skal opfylde kravene for at modtage dagpenge, kan man vel med rimelighed forvente, at systemet til gengæld opfylder sin del, f.eks. ved at sørge for at noget så enkelt som edb´en fungerer. Som jeg netop skrev så er det med garanti ikke særlig morsomt at være jobkonsulent for tiden. Omvendt kan man jo sige, at hvis nogen er utilfreds kan de jo bare søge sig et andet job!! Ifølge den såkaldte "regering" og dens tilhængere skulle det jo være en smal sag. Iøvrigt synes jeg det er lidt underligt, at krifa tillader anonyme kommentarer. Har man noget at ytre sig om i det offentlige rum kan man vel i det mindste være et mandfolk og stå ved, hvem man er. Kan dog ikke lade være med at slutte med en opmuntring til dig anonyme og alle andre ledige: skru op for selvværdet. Du er værdifuld som du er, så se positivt på dig selv.

3. september 2010 kl. 13.58 Sabina Kærlet-Christensen

Til Karen Pedersen

Det er en fejl, at du ikke kunne booke en tid. Det er bare ikke godt nok, men vi finder en tid til dig.

Det kræver selvtillid og motivation til at kunne "sælge" sig selv overfor en kommende arbejdsgiver. Det som vi hele tiden forsøger, er netop at give motivation til at komme videre. Et nyt job kommer ikke bare af sig selv. Der skal gøres et rigtig godt forarbejde med en ansøgning, hvis man skal skille sig ud i mængden og bunken af ansøgninger. Når vi ser på en ansøgning, så er det ikke fordi vi vil give dig en færdig opskrift på, hvordan den skal se ud. Det er mere et spørgsmål om, at give sparring eller idéer til forbedringer.

Vores ordvalg på hjemmesiden, er nøje udvalgt. I hovedtræk handler det stadigvæk om, at komme i arbejde, men der er hele tiden nyt under solen. Arbejdsmarkedet og samfundet ændrer sig hele tiden, og hvis vi som virksomhed og som mennesker ikke er i bevægelse, så bliver vi sat af. Det gælder om at se muligheder i stedet for begrænsninger. Vi søger derfor hele tiden udvikling og at vi hjælper hinanden til at blive bedre udrustet til de udfordringer vi står overfor.
Sabina Kærlet-Christensen, udviklingskonsulent, Kristelig Fagbevægelse

7. september 2010 kl. 16.20 jørgen

til den anonyme.

Ja vil gerne lave "lidt" for pengene, men sgu da ikke noget ligegyldigt

Skriv kommentar

Skriv ikke som anonym! Vælg "Navn/webside". Webside er valgfri.