23. marts 2011

Tvunget væk fra sit arbejde



Forleden snakkede jeg med en kunde, der følte sig tvunget væk fra sit job på grund af fagforeningspres. I flere år havde kolleger nægtet at arbejde sammen med hende, fordi hun ville være kunde i Kristelig Fagbevægelse. Arbejdsgiveren havde fået det arrangeret sådan, at hun kunne lave solo-opgaver. Men nu kunne det ikke længere lade sig gøre. Hun kan ikke klare de nye betingelser, er nu sygemeldt og vil væk fra sin nuværende arbejdsplads.

Grotesk eksempel
Det er et grotesk eksempel på fagforeningspres, men det er desværre ikke enestående. Det er nemlig slet ikke alle, der frit kan vælge fagforening, selvom de har den formelle ret til det. Næsten 300.000 på det danske arbejdsmarked oplever et pres om at være med i en bestemt fagforening, viser en analyse, YouGov Zapera har lavet først på året.

Mange skæbner
Nu hørte jeg om et konkret eksempel på fagforeningspres og tænker, det er simpelt hen for galt. Men det minder mig om, at der er skæbner bag alle de næsten 300.000 danske lønmodtagere, der ikke frit kan vælge fagforening.

Fagforeningspres kan bare ikke accepteres
Hvad skal vi gøre ved det? Noget kan ske gennem lovgivning, for eksempel ved forbud mod diskriminering på grund af valg af fagforening. Det arbejder vi for politisk. Men det er lige så vigtigt, at hver enkelt lønmodtager har den holdning, at fagforeningspres bare er noget, vi ikke kan acceptere på et moderne dansk arbejdsmarked.

Din mening
Vær med i debatten og kom germe med flere eksempler på fagforeningspres, så vi kan få problemet frem i lyset - eller kom med gode eksempler, hvor der ikke er problemer med det frie fagforeningsvalg.

Søren Fibiger Olesen, landsformand, Kristelig Fagbevægelse

24 kommentarer:

23. marts 2011 kl. 22.03 Gorden Shumway

Tja - Måske føler de andre på arbejdspladsen, at overnævnte kunde nyder godt at de resultater som fagforeningen har skaffet dem, man bare ikke vil være med til at bidrage.

Jeg kan sådan set godt forstå dem - Man kan heller ikke spille golf i golfklubben, hvis man er vælger at være medlem i den lokale minigolfklub.

24. marts 2011 kl. 08.17 Thomas

Intet nyt fra Gorden og maxxmaler - bliver i aldrig trætte af, at gentage jer selv?

24. marts 2011 kl. 08.22 Thomas Højen

Frit valg burde være en grundrettighed. Det er helt legalt at foretrække en bestemt fagforening, og at argumentere for dette. Men at forskelsbehandle i den relation, svarer til at behandle hinanden forskelligt, pga. politisk tilhørsforhold.
Det burde i den grad være fortid i Danmark anno 2011.

24. marts 2011 kl. 08.45 Gordon Shumway

Til Thomas

På samme måde som du frit ønsker at vælge fagforening, skal man vel også frit kunne vælge om man ønsker at arbejde sammen med, sålænge at det er OK med arbejdsgiveren. Da man natirligvis skal respektere deres ledelsesret.

Hvis man ikke kan lide lugten i bageriet, må man kikke sig efter et andet arbejde. Nogle gange koster ens synspunkter noget.

Hvordan ville du forholde dig, hvis du skulle arbejde sammen ned en nynazist, som ikke lage skjul på sine synspunkter og havde store hagekors tatoveret på tatoveret på armene.

Ville du helt naturligt sige "helt ok med mig. man skal ikke forskelsbehandle pga. politisk tilhørsforhold"

24. marts 2011 kl. 10.31 Eva Windel

Til Gordon Shumway
Er du den ægte Gordon Shumway = ALF? Jeg er vild med ALF. Finurlig TV-figur fra planeten Melmac.
Hvis du er ALF, er det forståeligt, at du ikke kender til / accepterer vore menneskerettigheder. Meget er anderledes her. Vi har bl.a. lovgivning om foreningsfrihed på arbejdsmarkedet og mod forskelsbehandling. Velkommen til Danmark, Alf.

24. marts 2011 kl. 12.22 maxxmaler

Lidt undervisning for Windel og Thomas:

Frihed er altid den frihed som gælder også for den anden .
En Krifamedlem må vælge frit med hvem den vil arbejde sammen.
Foreningsfrihed er den frihed at være sammen med en bestemmt !klientel.Nor man er medlem af Dansk folkeparti kan man ikke blive aktiv medlem af Enhedslisten.
Selvfølgelig er de ligemeget om arbejdet bliver udført af en pædofil eller bankrøver ,men nor de drejer sig om en Krifamedlem
so stopper festen.

24. marts 2011 kl. 14.43 Gordon Shumway

Kære Eva Windel

Når vi nu har så fine love og regler i Danmark, så burde der vel ikke være nogle problemer. overnævnte er blevet forskelsbehandlet - loven er brudt, virksomheden skal rete op og "tvinge" de øvrige ansatte til at samarbejde.

Hvad skal en virksomhed gøre hvis et stort flertal af medarbejderne ikke vil arbejde sammen med enkelte medarbejdere. Så så er der vel i bund og grund tale om samarbejdsvanskeligheder. Så kan virksomhden enten vælge at skille sig af med flertallet af medarbejderne eller de enkelte som som flertallet ikke vil arbejde sammen med. (hvad mon virksomheden vælger)

Problemer er at medlemmer af f.eks. Krifa bliver opfattet som "nasserøve" som ikke vil være med til at betale til de fælles goder.

Som jeg har skrevet før - er den eneste mulighed at afskaffe fagforeninger - hvis man vil problemet til livs -.

Så længe at man frit kan vælge at "modsætte" sig flertallet lige så længe vil disse problemer bestå.

Det kan man ikke lovgive sig ud af - Dette kræver en holdningsændring.

24. marts 2011 kl. 15.46 Jesper Karm

Det er da groteskt og fuldstændig en tåbelig, gammeldags og forbenet holdning at selvom at vi alle lønmodtagere som selvstændige formelt frit kan vælge den fagforening, som vi nu engang vil være medlem af, man så skal udsættes for et så massivt pres som tilfældet er. Jeg er af den holdning, at vi ikke alle tilhører en bestemt politisk fløj, bare fordi man er lønmodtager. Det kan simpelthen ikke passe at man skal presses til at støtte den politiske venstrefløj i Danmark. Folks politiske tilhørsforhold er en privatsag og derfor skal man ikke via sit fagforeningskontigent tvinges til at støtte de socialistiske partier som tilfældet er hvis man er medlem af en LO-fagforening. Den form for magt-tyranni er i mine øjne så udansk og direkte uanstændig. Vi er alle forskellige fra hinanden og heldigvis for det. Tænk nu lige lidt over at vi befinder os i det 21. århundrede og ikke i 1930'erne og 1940'erne.

25. marts 2011 kl. 11.47 Hans Kargaard Thomsen

Vi ser ikke skævt til hinanden, selvom vi handler i forskellige butikker. Og vi nægter ikke at have noget med et andet menneske at gøre, fordi vedkommende stemmer på et andet parti end os selv. Men nogle mener, at det er helt i orden, at mobbe folk til de siger op, fordi de er med i en anden fagforening. Det er da fuldstændig gammeldags og udemokratisk.

25. marts 2011 kl. 12.33 Thomas Højen

Der var en vis mand der på et tidspunkt formulerede noget i retning af; "Jeg er uenig i alt du siger, men vil til min død forsvare din ret til at udtrykke det". Det er ret præcist udtrykt, og hvis vi alle kunne leve det ud, kunne vi diskutere og være uenige, men respektere hinanden. Det omfatter selvfølgelig også, at man ikke chikanerer eller mobber udvalgte kolleger på danske arbejdspladser. Kom nu! Vi er da kommet videre.

25. marts 2011 kl. 14.18 Eva Windel

Til Gordon Shumway / ALF
Hvis en arbejdsgiver har en gruppe samarbejdsvanskelige medarbejdere, må han naturligvis bruge den fagligt korrekte fremgangsmåde. Det er at give de "utilpassede" en påtale, en advarsel, og hvis de stadig ikke vil arbejde under de gældende regler, så må de som sidste udvej opsiges.
Min oplevelse i mange års samarbejde med 3F´ere er, at de generelt er fornuftige mennesker med en fornuftig fagforening der kan begå sig i samfundet og på arbejdspladserne uden at gribe til mobning eller arbejdsvægring. De fleste forstår heldigvis, at en aftale er en aftale og at man skal opføre sig ordentligt på sin arbejdsplads.

25. marts 2011 kl. 22.59 maxxmaler

Denne konflikt vi diskuter er for begge parter en resultat af forkert lovgivning.
Exklusivaftaler udelukker at en forkert organiseret medarbejder ødelegge et bestemt fagforening strategi.
Exklusivaftaler er i samfundsmæssig interesse , de er en stille akzept af de fleste arbejdgiver at der mobbes den forkerte ud , for at opretholde arbejdsfred og dermed produktivitet.
En bestemt politisk klientel sammen med Krifa bruger disse konflikter som de selv har skabt til billig propaganda og til at demontere middelklassen.

26. marts 2011 kl. 20.42 Anonym

Til Jesper - Du skriver om tvungen partistøtte til venstrefløjen. Fakta er at alle Lo-ère jo frit kan fravælge at deres kontingentkroner går til partistøtte (så hvor er tvangen ?) Fakta er ligeledes at de allerfleste LO-ère ser fornuften i at støtte de partier som kæmper for arbejderene - dermed er Venstre og de Konservative og DF, samt New Aliens (LA) naturligvis ikke i sigtemidlet. Selvfølgelig skal man behandler hinanden ordentligt - men et vist pres må påregnes af fribytterne (læs gratisterne)- Vh. Tommysmed

28. marts 2011 kl. 11.26 Hans Kargaard Thomsen

Til Anonym/Tommy Smed. Det er desværre forkert. Man kan ikke undgå at betale partistøtte via sit fagforeningskontingent. Der er ganske vist en lov om, at man kan sige nej til partistøtte, men ordningen er hullet som en si.

- Selvom man melder fra, slipper man ikke med et lavere kontingent. Det beløb, der skulle have gået til partistøtte, går i stedet til andre aktiviteter. Dermed kan der frigøres penge, som ellers skulle have gået til disse andre aktiviteter. Disse penge kan så bruges til at forhøje partistøtten pr. fagforeningsmedlem, der ikke har meldt fra.

- Forskellige LO-fagforeninger indrykker regeringskritiske annoncer. Det er ikke partistøtte i lovens forstand, men det er reelt støtte til Helle og Villy fra alle de pågældende fagforeningers medlmmer - uanset om de har meldt fra eller ej.

- Dertil kommer, når LO-fagforeninger stiller arbejdskraft, lokaler og omtale i medlemsblade gratis til rådighed for S og SF.

For min skyld kan der være frit valg. Hvis folk har lyst til at være med i en fagforening, hvor partistøtte til Helle og Villy er en del af kontingentet, så lad dem vælge det. Men når man ikke frit kan FRAVÆLGE at være med i sådan en fagforening, så er det helt galt. Så er det en krænkelse af fundamentale demokratiske rettigheder.

28. marts 2011 kl. 14.36 maxxmaler

Hej Hans
Demokrati= flertal beslutning.
Nor flertal beslutter at exklusivaftaler er ulovlig , so bliver de fundet andre lovlige muligheder som er mindre behagelig.
Stakels danmark

29. marts 2011 kl. 11.47 Helle

Til maxxmaler/Tommysmed. Jeg sidder stille og undrer mig over I er medlem af denne fagforening, når I er så varme fortalere for exklusivaftaler, fafforeningspres og partistøtte. Har selv skiftet arbejde for et år siden og blev forsøgt presset til at skifte til 3F. Holder på min ret til at vælge fagforening, da jeg ikke støtter venstrefløjen. I kan så tale om at vi er fribyttere - ja, kan godt vær, men hvad så med alle de polske og tyske arbejdere, der kommer herop for at arbejde. De må da også være fribyttere så.?? De skal have overenskomstmæssig løn - såfremt arbejdspladsen har en overenskomst - og de er heller ikke, i de fleste tilfælde, medlem af en fagforening. Desuden får de børnepenge, til de børn, de har i hjemlandet.! Det syntes jeg var bedre at sætte fokus på. Hvorfor skal de det - bare fordi de arbejder her oppe og tager arbejde fra vore unge mennesker, der har svært ved at komme ind på arbejdsmarkedet..??

Til sidst maxxmaler - exklusivaftaler er bestemt ikke i samfundsmæssig interesse...!! Vil det sige du går ind for at din datter/søn ikke har lov til at gå i gummistøvler i skole (tænkt eksempel) bare fordi flertallet i klassen ikke vil have det???

29. marts 2011 kl. 13.33 Gordon Shumway

Kære Helle

Lige som loven (Menneskeretsdomstolen) sikre, at man frit kan vælge fagforening, så siger EU - at EU borgere som arbejder i et andet land, skal sikres de samme rettigheder som landets øvrige statsborgere. således at de kan modste eks. børnecheck, kontalthjælp, boligsikring m.m.

Det er vel ikke meget anderledes end det Krifa sådan set selv står for. At man har en masse rettigheder - men at man sådan set ikke behøver at bidrage med noget.

Når du er sikret frit at kunne vælge fagforening, så er det vel også kun rimeligt, at arbejdsgiveren også sirket frit at kunne vælge mellen danske eller f.eks. polske arbejdere.

Jeg siger bare - hurra for det frie valg

29. marts 2011 kl. 15.12 Anonym

Til Helle - 1) jeg er ikke medlem af Krifa. 2) Du skriver at du ikke vil støtte venstrefløjen, - men nævner så i samme åndedrag problemstillingen med vore øst-europæiske kolleger. Du har måske ikke bemærket at den borgerlige regering har modarbejdet alle tiltag ang. underbetalingen/registreringen af de mange øst-arbejdere, som knokler røven ud af bukserene for folk som fru Ellermann. 3) Ekslusivaftaler. Dommen betød at der ikke kan indgås aftaler ang. fagforeningstilhørsforhold - Den forhindrer dog ikke dine kolleger i at have en mening om emnet.- Tommysmed

29. marts 2011 kl. 18.41 Bjarne Hansen

Jeg er glad for at der i det mindste findes en fagforening som har indset at der står 2011 og ikke 1911 i kalenderen!

Det overgår min forstand at der reelt findes personer i Danmark som har det godt med sig selv samtidig med at de syntes det er ok at mobbe eller presse en kollega fordi hun har valgt en anden fagforening.

Krifa burde indfører en pris eller en belønning til dem som er modige og stærke nok til også i praksis at kæmpe for de rettigheder som for flere år siden blev indført ved lov!

4. april 2011 kl. 10.01 Eva Windel

Til maxxmaler: Er dit navn et pseudonym for Marx-maler? Mens vi andre på venstrefløjen har bekendt os til demokrati, holder du fast ved proletariatets diktatur! Du fortjener din egen stue på arbejdermuseet.

5. april 2011 kl. 11.54 maxxmaler

Til Eva
Stue i arbejdermuseet kunne bruge til terapeutisk og farmakologisk behandling for nogen fra krifa, jobcenter og ase eller jeg coache dem til at tage deres opgaver alvorlig.
Eva -er dit efternavn tysk oprindelse?

6. april 2011 kl. 22.27 Maria

Maxxmaler.... Hvad er det, der har gjort dig så vred på Krifa... Det er grotesk meget af det, du skriver. Det er nærmest som om du er fyldt af et had, du bare skal af med.. Det er meget ubehageligt at læse dine direkte ondskabsfulde kommentarer som f.eks at det skulle give bonus at provokere til opsigelsen af et krifamedlem... Hvad hvis dette krifamedlem så overikøbet bliver sygemeldt pga stress og mobning på arbejdspladsen? Er det så ekstra lønforhøjelse, du mener man skal have? Opfør dig da lige ordentligt!

7. april 2011 kl. 23.30 maxxmaler

Hej Maria .
AT du ikke se forskel mellem humor og kritik beklager jeg .
Men nor du er præget af paradishotel og X-faktor ,skulle du overveje at ser en gang på deadline hør P1 eller læse noget på nettet som har med virkligheden at gøre.Jeg beklager at min tysk direkthed kan virker sårende , men nor du virkelig beskæftige dig med den sosial udvikling på arbejdsmarket, so er jeg overhovet ikke ondskabsfulde , og selvfølgelig ville jeg med eksklusivaftaler gøre de umuligt at en stakels Krifamedlem få stress og mobning på arbejdsplads. In til vidre er de ok at giver dem en lønforhøjelse som skaber sammenhold i en virksomhed.

2. maj 2011 kl. 16.39 Sten Nielsen

Nu har jeg siddet og fulgt lidt med her. Jeg vil sige det er trist den nævnte medarbejder skulle sygemeldes. Men hold da helt op hvor viser historien da også nødvendigheden af en stærk fagforening og kollegialt sammenhold.
Hvorfor giver ledelsen medarbejderen solo-opgaver? De skulle da have taget en snak med hele personalegruppen og forsøgt at løse problemet?
Hvorfor har Krifa ikke hjulpet den pågældende medarbejder allerede fra starten, med at finde en virksomhed hvor kollegaerne var af en anden grundholdning?
Medarbejderne på den gældende virksomhed vælger da selv hvem man vil snakke med og hvor sociale man vil være. I glemmer jo hvad et Krifa medlem står for i deres hverdag.
Jeg sidder på sidelinien og tænker at ingen i Krifa kan tillade sig nogen former for diskriminerende holdninger og at der ikke findes en eneste i Krifa der kan støtte blå blok. Så tag nu godt imod jeres Østeuropæriske kollegaer, der gerne vil arbejde til 70 kr i timen en søndag.
Krifa underbyder glædende overenskomst. Det er blevet bevist da de lavede en lærlingekontrakt indenfor Dansk Metals område. Krifa's kunder nyder godt af de mange millioner kroner LO og andre bruger på at forhandle overenskomster. Det er ikke lovgivning der sikrer gode løn- og arbejdsvilkår. Det er heller ikke Krifa.
I Krifa bruger man kundernes penge på reklamer, cheflønninger og påvirkning af politikerne. I stedet for at bruge dem på lavere kontigent.

Skriv kommentar

Skriv ikke som anonym! Vælg "Navn/webside". Webside er valgfri.