17. april 2012

Efteruddannelse – straf eller af lyst

Ordet efteruddannelse, hvad får det dig til at tænke? Tænker du jubii, så har jeg mulighed for at lære noget nyt og blive dygtigere? Eller er det dårlige oplevelser fra den gamle skoletid, der kommer frem på tavlen? Eller måske lidt af begge dele?

I hvert fald er det et problem, hvis det generelt er sådan, at man tænker negativt om at efteruddanne sig. Men hvor ligger problemet egentlig? Hos dig eller skolen og efteruddannelsessystemet?

Det er skolens skyld
Jeg vil tage dit parti og sige, at skolen og dem, der tilbyder efteruddannelse først og fremmest må tage skylden på sig. Det er dem, der har givet dig en negativ oplevelse af undervisning og uddannelse.

Skolesystemet skal fornys
Det betyder, at uddannelsesansvarlige og undervisere på alle niveauer og politikere med ansvar for uddannelsesområdet må se på at få vores skole- og uddannelses- og efteruddannelsessystem skruet sammen på en ny måde.

Giv os en folkeskole med mening
Det begynder i folkeskolen. Her gælder det om, at undervisningen er på en måde, så eleverne kan se meningen med det, de skal lære. Kristelig Fagbevægelse mener, at det bl.a. kan ske ved at gøre det tydeligere for eleverne, hvad det, de lærer, kan bruges til.

Helt konkret foreslår vi, at forældre inddrages ved at komme til nogle timer og fortælle om det, de laver, og om hvordan de i deres arbejde bruger det, de har lært i skolen.

Hjælp de unge
Det fortsætter ved overgangen mellem folkeskole og ungdomsuddannelserne. Her gælder det om, at de unge kommer i gang med en uddannelse, og at det bliver netop den, der er den rigtige for dem.

Til at hjælpe på det mener vi, at der, inden der vælges ungdomsuddannelse, kan være et kombinationsforløb mellem grundskole, erhvervsliv og uddannelsessteder.

Et mere enkelt system
Endelig er der behov for, at efteruddannelsessystemet bliver mere gennemskueligt, så det er til at finde ud af for den almindelige lønmodtager. Der er også behov for en forenkling af løn- og tilskudsmulighederne. Vi foreslår, at man skal have normal løn uanset efteruddannelse.

Hvad har du af oplevelser med efteruddannelse, og hvad er din holdning til efteruddannelse?

Søren Fibiger Olesen, formand, Kristelig Fagbevægelse

17 kommentarer:

18. april 2012 kl. 11.58 Jackoehler

Jeg har været buschauffør igennem 5 år og har studeret om aftenen. Jeg har nu en merkonom uddannelse i kommunikation og formidling, som jeg selv har betalt. Man skal gennemgå fire fag for at kunne få et merkonombevis og hver enkelt fag koster kr. 4.000 - 4.500.- Samtidig går vi ned i løn og har svage lønstigninger, som end ikke svarer til inflationen.
Det er ikke fradragsberettiget? Men køber jeg et hus, så har jeg fradrag i mursten?
Jeg kan søge Krifa om hjælp til et fag éen gang om året og kan få støtte på max 1.000, hvilket jeg skal betale skat af.

29. april 2012 kl. 19.07 Ulla B Pedersen

Jeg har dårlig oplevelser med folkeskolen, jeg er 43 år har ingen uddannelse, men ønsker mig meget en uddannelse. Lige nu er jeg tæt på at opgive den, da jeg heletiden bliver bremset af jobcenteret, jeg er kommet med mange mulige foreslag til en uddannelse, men får hele tiden afvide at det ikke kan lade sig gøre, det siger jobbutikken i Slagelse. Man går kun ledig i 2 år og tiden løber, der hvor jeg vil hen er,jeg kan ikke forstå hvorfor man ikke kan få mere hjælp, når man gang på gang kommer med foreslag, det må vel være deren håb, at der kommer så mange som muligt ud af systemet, jeg har også kontaktet fagforeningen, kristelig fagforening i næstved, men bliver bedt om at kontakte jobcenteret,det er så svært at komme igennem systemet, at det kan være lige megegt det hele og det syntes jeg ikke om, da jeg betaler til krifa en gang om måneden og håbede på at få hjælp der, men nej, øv.

30. april 2012 kl. 11.40 Anita Holt, medlem af regionsbestyrelse i Krifa i Nordjylland

@ Ulla

Må man evt. høre hvad form for uddannelse det drejer sig om, for jeg tænker det lyder som en rigtig træls mur at rende panden imod.

30. april 2012 kl. 13.57 Anne Kirstine

Vi er også nogle medlemmer der gerne vil have uddannelse og lære mere, fordi vores gamle uddannelser enten er forældede eller at jobbene har flyttet sig, men som får nej til uddannelse enten fordi som jeg har for meget uddannelse eller fordi jobcentret uden hold i realiteterne mener at der er "gode jobmuligheder" i branchen.
Det sidste gælder f.eks. taxabranchen, hvilket er løgn og latin med de udliciteringer der sker af det offentliges kørsel og nedgang i privattes brug af taxa.
Og nej til uddannelse har jeg fået, fordi jeg er folkeskolelærer, helt uagtet at jeg ikke kan få lærerjobs, fordi jeg bliver regnet for for gammel med 55 år!
Jeg ønsker mig et mere fleksibelt system - hvor der ikke er alle de begrænsninger for hvem der må få hvilke uddannelser til hvor mange penge - og mere støtte til de der har svært ved at lære på de traditionelle måder. Hvorfor kan en fagforening ikke lave studiekredse og lektiehjælp til deres medlemmer?

1. maj 2012 kl. 11.25 Per Hansen

Jeg er 54år,har været vvs-montør i 25år,nu arbejdsløs på andet år ingen jobs,tog kørekort til taxi og handicapkørsel,ingen jobs,har været løntilskudsjob,ingen jobs, min datter har lige søgt som lærer på Vonsil skole som søgte 4 lærer de fik over 400 ansøgninger, så måske krifa kan fortælle mig hvad det er for en uddanelse man skal ta` for at man ikke uddanner sig til arbejdsløsheden igen.

1. maj 2012 kl. 13.04 Anne Kirstine

Ja, det er i hvert fald hverken taxa chauffør eller lærer! Meget tyder for mig på at det "nævn" der bestemmer hvilke uddannelser der kan gives støtte til, er alt for langsomme til følge med udviklingen!
Måske kan krifa gøre op med det og få droppet det bureaukrati at uddannelserne skal godkendes før man kan få tilskud til det?
Jeg tror at os der har fødderne på jorden og er tæt på arbejdsmarkedet bedre ved hvad der rør sig, vi får jo afslagene og får at vide hvad det er vi mangler! Sap-kursus eller truckkursus eller andet!

1. maj 2012 kl. 15.12 Anita Holt, medlem af regionsbestyrelsen i Krifa i Nordjylland

@Per og Anne Kristine.

Nu sidder jeg ikke med det her som arbejde men blot som "fritidsbeskæftigelse" det med at have tilknytning til Krifa.
Jeg kan sagtens forstå I er frustreret især når man på baggrund af de råd man får vælger at tage en uddannelse og så ikke får job alligevel.
Jeg vil dog gøre Krifas folk opmærksom på hvad I siger. Jeg ved nemlig at denne uddannelses liste med støtte berettigede uddannelser er en svær håndterbar størrelse, men I har ret det er håbløst at uddanne sig til noget der ingen fremtid er i alligevel.
Tak for kommentarer, kun sammen bliver vi klogere på hvordan tingene bør skrues sammen.

1. maj 2012 kl. 20.26 Anne Kirstine

Tak, Anita, for din fine kommentar. Jeg håber at flere a-kasser vil være enige i at gøre listen over støtte berettigede uddannelser mere fleksibel. Måske kan vores beskæftigelsesminister endda lide ideen?
F.eks. kunne der jo være store regionale forskelle i hvad der er brug for?
Desuden mener jeg at det generelt er sådan i livet at "lysten driver værket", således at når man som Ulla (højere oppe) selv har forslag til uddannelse så skal de tages seriøst både af jobcenter og a-kasse og ikke bare affærdiges med "det kan ikke lade sig gøre". Hvorfor ikke prøve med en uddannelse?
Jeg har mange uddannelser (4 sidst jeg talte) og ingen af dem kan man tage fra mig, selvom jeg arbejder som kontorvikar nu, og sjovt nok: en gang i mellem har jeg brug for viden jeg har tilegnet mig for mange år siden!
Under alle omstændigheder så vil en arbejdsgiver hellere se et cv med nogle ordentligt kurser på end et tomt cv med "pip-fugle" kurser!

1. maj 2012 kl. 22.56 Lone Jensen

Man skulle skabe en cirkulation på arbejdsmarked ved at indføre en ordning med 14 dages arbejdsmarkedsefteruddannelse pr. ansatte og pålægge virksomheder, der ikke benyttede sig af denne ordning, at betale en arbejdsmarkedsskat på f.eks. 1000,- kr. pr. uge pr. ansatte, de ikke sendte på kursus.
Det vil skabe en øget efterspørgsel på medarbejder til at vikariere for dem, der på kursus. 1.200.000 arbejdsduelige vil være med til at skabe 48000 Jobs ved de skal efteruddannes hvert år.

Lone Jensen
Horsens
41688710

2. maj 2012 kl. 09.38 Anita Holt, medlem af regionsbestyrelsen i Krifa i Nordjylland

@ Anne Kristine

Jeg er meget enig i der kan være stor forskel fra region til region i hvordan beskæftigelsen ser ud, og det er en meget ædel tanke det med vi så evt. skal flytte efter jobbet, men skal jeg være helt ærlig, jeg var heller ikke frivilligt flyttet fra mit dejlige hus i Nordjylland for et job i København.
Politisk påvirkning er helt sikkert vejen frem. SÅ beskæftigelses ministeren er et godt bud på et sted at begynde presset. Mette Frederiksen plejer også at være lydhør overfor nye tiltag, især når det kan hjælpe folk i retning af arbejdsmarkedet.
Der er ingen tvivl om nogen er urealistisk i deres evt. håb og drømme for uddannelse, derfor mener jeg ikke bare man helt ukritisk kan støtte diverse uddannelses idéer, men jeg er stadig enig med dig i at væsentlig mere elastik på området ville være klart at foretrække.
Og jeg er ret sikker på Ulla's forslag er realistisk, men jeg foreslår egentlig såfrem hun er medlem af Krifa at ringe på 7227 7227 eller maile info@krifa.dk. Så kan hun jo vende situationen med dem derinde og se om ikke der kan findes en eller anden løsning.
Jeg har også et par uddannelser bag mig faktisk, og jeg er helt enig i det aldrig skader, man kan bruge lidt fra alt hver gang. Så jeg er også positivt indstillet overfor uddannelser der kan brige folk viden af enhver art. Hvorledes støtten så skal være, jamen det er måske netop det man skal tage op fra centralt politisk hold. Ordningen kunne godt bruge en fin-pudsning.
Pip kurser, tja, igen mener jeg faktisk det er svært at finde noget man ikke kan lære noget af. Det er ikke sikkert man lærer lige meget hver gang, men jeg synes man skal gå ind til tingene med åben pande.
Jeg kan til info lige komme med en historie fra jeg selv var arbejdsløs efter endt studie. Jeg søgte alle de jobs jeg skulle, og var i kontakt med Krifa. Efter en kort periode fik jeg en indkaldelse til noget jeg valgte at døbe onsdags skolen. Jeg var SIKKER på det var spild af tid, jeg sad jo der med alt fra pizza bagere til negle teknikere, hvad har de liiiiige til fælles med mig der er erhvervsjurist!!!!! Hvor klog var jeg lige der....de havde meget til fælles med mig, og fik lært mig rigtig meget. Vores "lærer" på kurset Lisbeth var en skat ud over det sædvanelige, hun VILLE os alle. Var der med gode idéer og alt muligt. Og jeg fik rent faktisk pudset af på min ansøgning så den ikke var så uoverskuelig og ikke mindst kom en af mine arbejdsløse fæller med et forslag til en stilling jeg skulle søge. OG gud bedre det jeg fik det. Jeg havde et dejligt job der gennem et par år til jeg flyttede til der hvor jeg er idag. Men det korte af det lange er, den pizza bager jeg intet havde til fælles med troede jeg endte faktisk med at skaffe mig et job( eller inddirekte i hvert fald) og mit CV er faktisk blevet rigtig flot og trimmet fra uvæsentlige ting.

@ Lone
Puha det er et forslag ja, men jeg er ikke sikker på det er et hamrende godt tiltag. Det er altså ikke alle der lige skal bruge 14 dages efteruddannelse bare sådant lige( og jeg er ikke sikker på om du mener årligt). Og hvem skal definere indholdet af denne efteruddannelse. Faktisk må jeg tilstå jeg ser det her som en måde kunstigt at pumpe efterspørgslen, og hvem gidder være den der sendes frem og tilbage mellem jeg ved ikke hvor mange virksomheder, for der er jo ikke noget fast i det, blot en anden form for vikar timer.
Jeg personligt egner mig IKKE til at være vikar....

2. maj 2012 kl. 12.16 Anne Kirstine

Apropos: pipfugle - jeg har heller ikke været på et sådant kursus, men man læser jo om dem. Det var derfor jeg nævnte dem.
Ang: 14 dages vikar/kurser - den løsning dur kun for produktionsvirksomheder og der er den også i brug. I hvert fald var jeg med på et kvalitetskursus for nogle år siden i den produktionsvirksomhed hvor jeg er kontorvikar.
Når det gælder vidensvirksomheder, så kan det ikke betale sig for virksomheden at sætte en vikar ind i et job i 14 dage, fordi der er for meget viden der forudsættes kendt i forvejen. Der vil opgaverne bedre kunne vente indtil personen er tilbage på pinden igen.
Som jeg ser problemet, kan vi ikke nøjes med som mantraet har været i nogle år at løfte de lavest uddannede.
Vi skal alle sammen løftes, både højt- og lavtuddannede for at klare os i konkurrencen på det globale arbejdsmarked.
De lavest uddannede skal løftes på områder som kvalitet og Zero Defects (at undgå fejl) og de højst uddannede skal løftes på adskillige områder, så vi hele tiden arbejder smartere!

2. maj 2012 kl. 15.49 Anita Holt, medlem af regionsbestyrelsen i Krifa I nordjylland

Anne Kristine du har virkelig fat i noget der. Der var også en overgang vi havde en af verdens bedste uddannelses systemer, det mene jeg desværre ikke nødvendigvis er tilfældet længere. Derfor mener jeg du har ret i vejen frem er uddannelse.
Derfor mener jeg faktisk vi skal højne niveauet helt fra folkeskolen, så vi igen kan komme op og være en af de aller bedste lande i verden indenfor uddannelse.
Det kræver midler, og fokus fra politsk hold, men det er jo ikke heller ikke noget hverken den tidligere eller nuværende regering er blind for. Men jeg kan nu også sagtens se det ikke er let at skulle revidere hele det danske uddannelses system fra 0 klasse-universitet. Men noget skal der gøres.
Ligeledes er jeg jeg ret enig i at skulle jeg på uddannelses kursus, så ved jeg at der ikke er nogen der sætter en vikar på min plads, men så ligger der blot 14 dages arbejdspukkel til mig når jeg er retur. Så det bliver bestemt ikke alle steder det kan generere noget som helst, ud over ny viden til mig, og det er så heller ikke det værste.

2. maj 2012 kl. 22.02 Anonym

Skrevet af: Kristian Leider





Ulovligt arbejde hos Krifa
02. maj 2012 15.55 Opdat.: 02. maj 2012 17.44
Fagforeningen Krifa får udført ulovligt arbejde. Det har en razzia afsløret i dag.

Det er i Krifas kommende hovedkvarter, som er ved at blive opført i Lisbjerg Erhvervspark i Århus, at myndighederne i dag kunne afsløre ulovligt arbejde.

-Vi har sammen med arbejdstilsynet og Skat foretaget fem anholdelser ved Krifas byggeri. Det er henholdsvis to pakistanere, to rumænere og en ghaneser, fortæller Jesper Drayer der er leder af udlændingeafdelingen i Østjyllands Politi og fortsætter:

-Det ser ud til, at to af den arbejder ulovligt her i loven. Og de sidste tre bliver sigtet for overtrædelse af udlændingeloven og derefter løsladt, siger han.

Kommer bag på Krifa

I Krifa er man overraskede over, at der er blevet lavet ulovligt arbejde i deres kommende hovedkvarter.

-Det kommer meget bag på mig, for vi har faktisk en meget klar aftale, hvor der står at totalentreprenører og alle underleverandører skal overholde gældende overenskomster og dansk lovgivning, siger Jesper Wengel, der direktør i Krifa.

Det er firmaet Gråkjær, som er ved at bygge det 12.590 m² store hovedkvarter til Krifa.

Beder om redegørelse
hvad sker der for Krifa, de bruger ulovligt arbejdskraft, på deres nye byggeri.
Ingen en grund til at fra vælge Krifa.
Jesper E Rasmussen


I Krifa vil man nu undersøge sagen.

-Jeg havde indtil i dag ingen kendskab til det, men vi har nu rettet henvendelse til vores totalentreprenør for at bede om en skriftlig redegørelse hurtigst muligt. Det her kan vi ikke være tjent med, siger Jesper Wengel, der direktør Krifa

7. maj 2012 kl. 15.32 Anonym

Til Jesper:
Du vender tingene fuldkommen på hovedet. Lad os tage et eksempel:
Du har en butik inde i byen.
Du vælger at bygge større lokaler til butikken.
Du kontakter en bygherre og aftaler, at de skal sørge for at arrangere byggeriet.
Pludselig bliver det opdaget, at den bygherre, som du har sat til at styre byggeriet, benytter sig af ulovlig arbejdskraft.
Så er det jo fuldkommen logisk, at dine kunder pludselig ikke vil vælge din butik at handle i... eller hvad? Du er jo selvfølgelig skyldig i, at din håndværker har valgt ulovlig arbejdskraft.... eller hvad?

8. maj 2012 kl. 09.08 Anonym

Ovenstående var naturligvis en kommentar til Jesper E Rasmussen i ovenstående blog og ikke til Jesper Wengel. :-)

8. maj 2012 kl. 11.06 Anita Holt, medlem af regionsbestyrelsen i Krifa i Nordjylland

Og hvad laver det her indlæg iøvrigt her, den her streng handler om uddannelse, ikke om du skal brokke dig igen Jesper Rasmussen. Jeg kan kun give anonym her ovenfor ret, det er jo ikke Krifa men bygherren der vælger at have de nogen ansat under forkerte forudsætninger, og udmeldingen var da også promte fra Krifa at man ville undersøge sagen. Det er vel helt fair!

9. maj 2012 kl. 08.00 Fru Lund

Man bliver så glad ved tanken om at kunne uddanne sig, jeg var på kursusdag på Krifa, der fik vi virkelig indput som fik os til at føle "yes, vi kan dygtiggøre os, alt er muligt". Men, men de nykker, skal AF nu nok få pillet af os igen og det sådan at man føler sig helt umulig og meget DUM.
Hvad sker der så? man bliver handlingslammet.
Nå; dette er bare et lille hjertesuk.
Ros til Krifa, der bliver altid talt ordentligt og værdigt til en. TAK

Skriv kommentar

Skriv ikke som anonym! Vælg "Navn/webside". Webside er valgfri.