11. maj 2012

Kært barn har ét navn

I Krifa holder vi meget af vores kunder. Ikke holde af, som i ”elsker inderligt over alt på jorden” – den slags er forbeholdt familie og venner. Men vi er bevidste om, at vi intet er uden jer. I har vist os den tillid at være jeres fagforening og a-kasse, og vi skylder jer derfor en hel masse.
Først og fremmest skylder vi jer, at levere en ordentlig service og kvalitet. Det er vi bevidste om, og det er også derfor, at vi kalder jer for ”kunder” og ikke ”medlemmer”. Kunder forventer højere service, og den vil vi gerne levere.
Ud over ”kunder” har vi også lyst til at være banebrydende på et andet område. De af jer, der modtager dagpenge, kaldes i samfundet for ledige. Vi vil gerne kalde jer for jobsøgende.

Hvorfor det?

Fordi:
  • Vi tror, at det er sådan I opfatter jer selv. Som jobsøgende og ikke ledige
  • Fordi betegnelsen jobsøgende er mere aktiv end ledig, og vi vil gerne stimulere den aktive jobsøgende adfærd
  • Ordet ”ledig” er negativ ladet. Jobsøgende er mere positivt og noget, som vi mere eller mindre er alle sammen – nogle gange også selv om vi har et arbejde
  • Ord skaber, hvad de nævner: Hvis vi hver dag får at vide, at vi er dejlige, lækre og har smukke øjne, så udstråler vi også mere skønhed end, hvis vi får det modsatte at vide
Kært barn har altså fremover kun ét navn i Krifa: Ledige bliver til jobsøgende.

Hvis vi glemmer det en gang i mellem, så mind os lige om det. Vi er 700 ansatte, der prøver at ændre en gammel vane. Tak om du vil hjælpe os!
 
Trine Puggaard, Kommunikationschef, Krifa

5 kommentarer:

15. maj 2012 kl. 08.03 Anonym

Hørte at en anden a-kasse havde valgt at kalde ledige for "jobjægerer". Personligt syntes jeg bedre om "jobsøgende", men ville det ikke være smart, hvis alle a-kasser fandt en fælles betegnelse? Morten

4. juli 2012 kl. 14.54 Anonym

Tjae, "Den man elsker tugter man" er åbenbart blevet Krifa's nye motto.
Jeg er lige kommet tilbage fra en rigtigt skidt rådighedssamtale i Kolding afdelingen, hvor jeg er blevet oplyst om , at det nu er kravet, at jeg skal søge mindst 2 uopfordrede jobs ud over de 2 ugentlige opslåede jobs, der heller ikke er til at finde.

Nu var vi lige sluppet af med Hjort Frederiksen's uintelligente og meningsløse jobsøgningspres, og så begynder Krifa.

Gudfribevarmigvel Krifa. Og farvel.......

Kim

5. juli 2012 kl. 10.00 Thomas Højen, A-kassechef, Krifa

Hej Kim

Tak for din tilbagemelding.

Vi tror vi på, at alle er ivrigt optaget af at få et job. Tiden på dagpenge skal være så kort som mulig. Men vi ved også, hvor svært det er at blive ved at holde humøret og søgeintensiteten oppe, hvis man ikke har en sparringspartner undervejs.

Vi vil gerne være denne sparringspartner. Endda en ambitiøs af slagsen, der ærligt siger, hvad der skal til for at komme i arbejde. Og forudsætning nummer 1 er, at man søger en masse stillinger. Jo flere lodsedler, man køber, jo større er chancen for gevinst.

I dit tilfælde har konsulenten vurderet, at fire ansøgninger kan hjælpe dig hurtigt videre. Nogle skal søge mere. Få søger færre.
Hvis du vil have hjælp til, hvor du kan finde stillingerne; hvordan du søger m.m. kan du henvende dig i din lokale afdeling.

Der er flere hundredetusidende job der bliver besat hvert år, også under lavkonjuktur. Men en stor del bliver ikke opslået, hvorfor uopfordret jobsøgning er uhyre vigtigt.

Alle vores kunder har med afkortningen af dagpengeperioden fået mindre tid til at finde det næste arbejde i. Man kan max få 2 år på dagpenge, og de går meget hurtigt. Derfor er vi meget optaget af, at give den fuld skrue med at søge job, så alle når at få job inden dagpengene stopper. Måske man skal udvide sit faglige eller geografiske område for at finde de ledige stillinger?

Hvis vi blot sagde, at du ikke skulle søge noget, ville vi være en dårlig sparringspartner. Vi tror alle har en drøm om et arbejde. Den drøm vil vi gerne hjælpe med at realisere. Desuden ser vi ofte på, hvordan tiden løber fra en jobsøgende kunde og pludselig stopper indtægten. Vi vil gøre alt, hvad vi kan for, at forhindre vores kunder i at komme i den situation

Jeg håber, at det forklarer lidt om, hvorfor vi er så ivrigt optaget af, at få vores kunder til at søge mange stillinger
Se eventuelt mit blogindlæg, hvor jeg har skrevet mere om dette.

Du finder det her: http://blog.krifa.dk/2012/04/sge-eller-fa-nyt-job.html

Held og lykke med jobsøgningen.

5. juli 2012 kl. 14.02 Anonym

Hej Thomas.
Tak for dit svar.

Jeg er ikke enig i, at jo flere lodsedler man køber, jo større chance er der for at man vinder. Matematisk, jo; men ikke praktisk.
Det det gælder om, er at vælge de rigtige lodsedler og det kræver omhu og en portion held og dygtighed.

Skydning med lukkede øjne og spredhagl, virker ikke. Det kan højst genere nogen, i forvejen travle, arbejdsgivere. Så de i stedet for 200 ansøgninger, nu skal til at gennemlæse 400.

Jeg er 59 år og har en lidt rusten metalfaglig uddannelse bag mig. Dvs. at mine kompetancer inden for det brede område hvor jeg søger job, er ret specifikke, og jeg har endnu ikke mødt medarbejdere i Kolding afdelingen, der har haft branchekendskab eller kompetencer til at rådgive mig specifikt indenfor metalområdet.

Det har været et pres at skulle levere 2 ansøgnonger om ugen, når der nu ikke reelt er 2 jobs i region syd og midt, som jeg er 100% kvalificeret til at søge.
Så presset med også at skulle finde 2 steder, at søge uopfordret hver uge, ville stresse mig yderligere; hvilket på mig ville have den forkerte virkning, i forhold til at finde et godt job.

Hvis I gerne vil gøre noget for Jeres "kunder", så spørg dem for pokker, hvad de har brug for, og lyt til dem individuelt, i stedet for at patronisere ved at skære alle over samme dårlige læst.
Det er, efter min mening, nedværdigende og meningsløst
stressende.

Som konsekvens af, hvad jeg opfatter som Krifa's nye "Hjort Frederiksen politik" (Ja, hans navn er faktisk blevet et annerkendt skældsord blandt arbejdsløse)har jeg nu valgt at skifte "leverandør"
Jeg har i dag meldt mig ind i Metal, hvor jeg jo også retteligt hører hjemme, og har haft en lang god samtale med deres A-kasse,som klart har et godt kendskab til branchen.
Jeg har på 1 time fået mere kompetent indput om, hvad der rør sig inden for metalfaget i Vejle området,og hvordan jeg kan komme videre, end jeg har fået i Krifa Kolding gennem et helt år.

Idet jeg håber at I vil være lige så ihærdige med at få ordnet min overflytning siger jeg hermed farvel og tak.

Mvh

Kim

5. juli 2012 kl. 16.44 Thomas Højen, A-kassechef, Krifa

Hej Kim

Tak for dit svar.

Jeg forstår det er en svær situation du står i.

Du har helt ret i at ansøgninger skal være med kvalitet.

Mange ansøgninger - med kvalitet. I din og mange andres situation er der brug for at se på andre brancher, hvor man ikke umiddelbart passer 100 % i forvejen. Simpelthen fordi brancheskift og kompetenceudvikling er nødvendigt for at finde det næste job.

Det er ikke nemt - det forstår jeg - men i disse tider må man i visse tilfælde helt "skifte hest" for at komme tilbage på arbejdsmarkedet. Det oplever mange.

Der er på den måde mange flere jobs at søge - opslåede som uopslåede.

Så en vis form for spredhagl jo - men ikke i blinde. Og ja, jeg fastholder at jo mere du søger - desto større chance.

Jeg er ked af at du ikke har været tilfreds med Krifa, vores hensigt er den bedste - nemlig at du lykkes med at finde et job.

Jeg ønsker dig under alle omstændigheder held og lykke med jobsøgningen, og siger dig tak for den tid du var hos os.

Bedste hilsner, Thomas Højen

Skriv kommentar

Skriv ikke som anonym! Vælg "Navn/webside". Webside er valgfri.