28. juli 2012

Krifa-løsning på Vejlegårds-konflikten

Det sammenbrudte møde mellem 3F og Vejlegården understreger behovet for at gå nye veje. Krifa inviterer Poul Erik Skov Christensen til møde.

Allerede i fredags inviterede jeg Poul Erik Skov Christensen til et møde med baggrund i blokaden mod Vejlegården. Poul Erik Skov Christensen havde jo vist vilje til samtale ved at invitere sig selv til møde med Amin Skov på Vejlegården.

Skal være plads til alle
Men dette møde handlede kun om den konkrete blokade og en konkret løsning på den. Det, jeg inviterer Poul Erik Skov Christensen til, er et møde om det principielle i at bruge blokader og for at finde løsninger, så der er plads til både os og 3F på arbejdsmarkedet.

Vi skal respektere hinanden
Jeg vil gerne indgå i en dialog om, at vi kan respektere hinandens overenskomster og stå sammen som lønmodtagerorganisationer over for arbejdsgiverne, så vi i fællesskab kan få så mange virksomheder som muligt dækket af en overenskomst.

Behov for, at vi mødes, Poul Erik Skov Christensen
Nu er det forsoningsmøde, Poul Erik Skov Christensen havde inviteret sig selv til med Vejlegården, brudt sammen uden resultat. Det understreger bare endnu mere behovet for, at vi mødes for at drøfte de principielle spørgsmål om at begrænse brugen af blokader, så der er plads til os alle sammen, og så danske arbejdspladser ikke fremover skal udsættes for blokader som den, Vejlegården er ramt af.

Der er to veje
Jeg ser lige nu to veje. Enten finder vi, der er parterne på arbejdsmarkedet, en løsning selv, som vi alle kan være enige om, eller også må politikerne gribe ind med en løsning ved at lovgive mod blokader af virksomheder for at få en overenskomst, når en virksomhed allerede har en overenskomst med en anden fagforening.

Søren Fibiger Olesen, formand, Kristelig Fagbevægelse

36 kommentarer:

29. juli 2012 kl. 16.04 Gordon Shumway

@ Søren Fibiger Olesen

Så skete det næsten utænkelige - Ja jeg langt hen af vejen er enig i hvad du skriver.

Hvis ikke KRIFA og Lo Fagbevægelsen når frem til en eller anden form for enighed, så kunne dette godt blive starten til enden på noglelunde anstændige løn og arbejdeforhold for de lavtlønnet på hele LO-området som også KRIFA småt dækker med deres overenskomster.

For lovgivning vil aldrig komme den hårdtarbejdende lavtlønnet LO/KRIFA medarbejder til gode.

Den hårdtarbejdende lavtlønnet LO/KRIFA medarbejder vil blive den helt store taber i et sådan spil.

For den hårdtarbejdende lavtlønnet LO/KRIFA medarbejder, kan let erstattes med østarbejdere som er villige til at arbejde til lønningen som ligger væsentligt under hvad en lavlønnet Dansk medarbejder får i løn.

29. juli 2012 kl. 17.48 Morten

Jeg må sige jeg er rystet over det i skriver på jeres side. Det er jo lodret løgn eller sandheden er godt skjult. 41 ud af 46 punkter er 3f bedre en jer når det handler om lønmodtageren. Skal lige nævne at jeg ikke er medlem af 3F.... Men mener stadig at Krifa er en pengemaskine hvor blot en mand sider og tjener fedt på dette her. Der er jo mange tilbud som de "store" fagforeninger tilbyder som i ikke gør. hvis folk endelig ikke ikke vil være medlem af 3f eller andre forstår jeg ikke de ikke bare melder sig ud og kun nøjes med a-kassen. har selv oplevet at blive fyret uretmæssigt da jeg var i det faglige hus. Alt hvad de kunne hjælpe med var at de ville skrive et brev hvor de ikke kunne godkende dette. derefter skulle jeg selv kontakte en advokat som dfh anbefalede. Så kan de jo igen sagtens skrive at vi har både dit og dat.... Jeg er tilhænger af det frie valg. Men når man direkte fylder folk med løgn eller omgår sandheden lemfældigt bliver jeg sku sur. Det må jeg sige jeg synes i gør.

29. juli 2012 kl. 23.18 Anonym

Kære Søren - Du forstår at spille "underdog" om nogen. Såfremt 3F skulle "respektere" din overenskomst - som du udtrykker det - ville dette vel være betinget at den overenskomst du repræsentere tilnærmelsesvis er sammenlignlig med 3F`s. - Dette er som bekent IKKE tilfældet - anno 2012. Desværre giver dit skuespil politikkere som Inger Støjberg, - m.fl. muligheden at score billige points ved at stå frem som "den lille mands beskyttere" - I virkeligheden er de blot nogle "nyttige idioter" der spiller det spil du så flot iscenesætter. - Tommysmed

30. juli 2012 kl. 13.58 Peter Olsen

Hvorfor melder Krifa sig ikke ind i LO og RAF 2000 ind i DA, kunne det ikke være løsningen.

Peter Olsen

31. juli 2012 kl. 07.22 Gordon Shumway

@ Morten

Du skriver at du er tilhænger af det frie valg.

Når man har det frie valg - så er man også forpligtet til at sætte sig ind i den produkt som man køber.

Hos Det Faglige Hus koster det kr. 69,00 pr. måned. Man kan altså ikke forlange det helt store til en sådan pris.

Endvidere skriver du at du er blevet uretmæssigt opsagt. og at Det Faglige Hus stort set ikke gjorde noget for at hjælpe dig.

Når det kommer til at blive uretmæssigt opsagt, kan det være meget svært at få ret i dette ved de danske domstole. Således bliver Det Faglige Hus at tage hensyn til hvor stor sandsynlighed der er for at vinde, da en retssag let løber op i over kr. 100.000.

Såfremt at Det Faglige Hus taber en sådan retssag skal de også betale for modpartens omkostninger. Derfor er de tvunget til at tage den økonomiske konsekvenser med når de vurdere en sag.

Og for 69,00 om måned, har Det Faglige Hus simpelthen ikke økonomiske rammer til at køre sager ved domstolene, som de ikke er næsset 100& sikre at vinde.

Man får hvad man betaler for - og det har haft det frie valg til at vælge noget andet.

31. juli 2012 kl. 22.57 Henrik Jacobsen

Det lyder rigtig godt, Søren. Jeg er dog bange for at Poul E. ikke vil være med til en aftale. Mødet med Amin fra Vejlegården, var vist mest et mediestunt fra 3f. Et desperat forsøg på at få vendt folkestemningen, hvilket heldigvis ikke lykkedes.

1. august 2012 kl. 09.30 Kenneth Vogstad

Fra første arbejds dag blev jeg medlem af en A-kasse og det var det som kaldes Gastronomisk i sin tid--og der skulle man absolut være medlem af fagforening også ellers kun man ikke--ihverttilfælde var der ingen oplysning om man kun vælge. Når jeg havde brug for hjælp og vejledning fik jeg bare et beskidt svar eller at jeg kun sige min job op og så var det mit eget ansvar.

Senere i livet da jeg ikke kun det arbejde længere kom jeg heldigvis over til Krifa som var ægte mennesker som vil mig det bedste og ikke som hos den gamle hvor man ingen hjælp fik.

Tak Krifa for alt opbakning så jeg kun kom videre i arbejdslivet.

1. august 2012 kl. 19.28 Anonym

Krifa er IKKE en fagforening. Kun arbejdsgivernes forlængede arm.
Man må jo ikke strejke? Hvor var lønmodtagerne i dag, hvis krifa havde haft magt? 10 timers arbejdsdag, 2 ugers ferie, lav løn.
Goder kommer kun ved sammenhold og styrke, ikke ned fra himlen!

1. august 2012 kl. 22.37 Anonym

Krifa = Forretning
LO = Sammenhold og solidaritet

Krifas top chefer er flere ind 8 gange taget i at give sig selv gaver for deres kunders penge, samt mange betalte ferier for deres kunders penge.

3 Hurtige spørgsmål til Krifa.

1. Hvor mange penge yder i støtte til de Borgerlige hvert år.

2. 5 punkter ud af 46 er i ringere ind 3Fs overenskomst er det i orden de ansatte skal gå op til 50.000 ned i løn i jeres aftale kontra 3Fs overenskomst.

3. Hvordan forgå en overenskomst forhandling mellem JER og jeres søster organisation Kristlig arbejdsgiverforening.


Til sidst vil jeg bare fortælle at en af mine kammerater er selvstændig tømre, da han startede hans forretning hørte han både Kristlig arbejdsgiverforening og 3F angående en overenskomst, ved 3F skulle han selvfølgelig følge den pågældende overenskomst som også er hoved overenskomsten inde for det område til punkt og prikke, inde ved Kristlig fik han at vide at man kunne lave en overensomst som kunne være mere fordelagtig for ham økonomisk, for det første kunne tømre svendene ikke arbejde på akkord, så der ville de gå væsentlig ned i løn, samtidig kunne man i Kristlig ansatte dem på sådan en måde at man kunne undgå overarbejdsbetaling, så de skulle op til 45 timer om ugen uden ekstra betaling.
Det fandme flot Krifa god overenskomst i har fået strikket sammen med jeres arbejdsgiver afdeling.
I burde skamme jer at tilbyde jeres kunder disse forhold, i spytter på en over 100 års gammel kamp om arbejdsvilkår i Danmark. FØJ


Jesper Ettrup Rasmussen
Aalborg

1. august 2012 kl. 22.39 Anonym

p,s efter en kammeratlig samtale med min kammerat skrv han selvfølgelig overenskomst med 3F :-) manden er jo ikke idiot.



Jesper Ettrup Rasmussen

1. august 2012 kl. 22.41 Anonym

rettelse 46 ud af 5 :-)

Jesper

2. august 2012 kl. 18.17 Ove Klausen, kommunikationsmedarbejder, Kristelig Fagbevægelse

§Jesper Ettrup Rasmussen

Som svar på dine spørgsmål:
Kristelig Fagbevægelse støtter ingen politiske partier eller andet, så heller ikke borgerlige partier.

Påstanden om, at ansatte under vores overenskomster får mindre i løn end ansatte under 3F's overenskomste holder ikke. Læs mere på vores hjemmeside under fup og fakta om Vejlegårdskonflikten.

Vores overenskomstforhandlinger med arbejdsgivere foregår ved hjælp af dialog og forhandlinger, hvor vi skaffer gode resultater ved hjælp af argumenter og uden at true med at trække strejkevåbnet.

2. august 2012 kl. 21.52 mmm

Til Ove Klausen
Jeg har lige et par kommentarer til dine forklaringer.

1. OK viste godt i ikke støttede nogle gruper.

2. Det ser godt ud som du/i skriver i har aftalt at der skal forhandles. Hvor mange arbejdsgiver er til at handle med i disse tider. Du får svaret, hvis du mener græsset er grønnere ved naboen går du bare derover.Samtidig er jeres mindsteløn laver en 3f. det skriver i selv. 3F har også mulighed for at forhandle løn selv udover mindstelønnen.

3. Arbejdsgiver, er alle som står som ejer af krifa, ikke selvstændige. Det er jo kun i deres interesse at lønnen ikke stiger... Det kan jeg ikke få til at hænge sammen.I står som selvstændige og skal bestemme jeres Fjenders Løn som i selv skal betale... Det hænger ikke sammen.

Mvh

MORTEN

3. august 2012 kl. 11.39 Søren Jakobsen

Hvis ansatte har en længere arbejdsuge, og derfor ikke får ligeså mange overarbejdstimer, så får de mindre i løn.

3. august 2012 kl. 11.54 Søren Jakobsen

Jeg har selv været på Krifa overenskomst, og vi kom til at arbejde de extra timer i ugen. Jeg kan overhovedet ikke genkende at man selv skal kunne forhandle sig til 37. Når jeg ikke kunne have timer nok, kom jeg i underskud. Dermed kunne man presse mig til at arbejde i op til syv dage i ugen.
Jeg er selv i Krifa, og da jeg ringede ind kunne de slet ikke deres egen overenskomst.

3. august 2012 kl. 21.32 mmm@

Hej igen.
Der blev godt nok stille. Regnede da med der kom et modspil. Men hvad skulle de næsten kunne skrive. Det jo rigtigt det jeg skriver.

5. august 2012 kl. 16.17 Anonym

@ mmm
jeg forstår simpelt hen ikke det du skriver i 2. aug. pkt 3. Kan du ikke lige forklare hvad du mener ?
@ Søren jakobsen
fuld tid i krifaoverenskomsten er jo også 37 timer. de 45 timer er jo noget du frivilligt har sagt ja til. Du kunne vel bare sige nej. Så vidt jeg ved beskytter overenskomsten mod at blive opsagt fordi man siger nej.

5. august 2012 kl. 17.19 Gordon Shumway

@ Anonym 5. aug. 2012 16.17

I overenskomsten står der :

§ 7 Den normale arbejdstid
Den ugentlige arbejdstid for fuldtidsansatte er 37 timer. Der kan
med den enkelte medarbejder aftales en anden ugentlig arbejdstid, dog maksimalt 45 timer pr. uge.

Således vil jeg mene at det må forstås således, at hvis arbejdsgiver ved ansættelsen gør opmærksomhed på, at arbejdsgiver ønsker at arbejdstiden kan variere og komme op på 45 timer, kan medarbejderen enten takke ja til tilbudet og dermed frivilligt sige ja til de 45 timer, eller takke nej tak til jobbet.

Men her kan KRIFA nok komme det den rette fortolkning.

6. august 2012 kl. 03.42 Henrik Jacobsen

@Gordon S. Jeg arbejder under 3f overenskomst hos Post Danmark, hvor jeg kører lastbil. Jeg arbejder op til 50 timer ugentligt uden overarbejdsbetaling. Så har jeg selvfølgelig færre timer ugen efter. Så arbejdsuger over 37 timer forekommer også hvor 3f har tegnet overenskomst.

6. august 2012 kl. 06.41 Gordon Shumway

@ Henrik Jacobsen

Som jeg læser KRIFA overenskomsten kan man aftale en fast arbejdeuge på op til 45 timer om ugen, uden ekstra betaling. Således kan man som jeg læser overenskomsten, godt arbejde 50 timer den ene uge og ugen efter arbejde 40 timer, så længe man overholder de lovbestemte hviletidsregler m.m.

Altså at man har en gennemsnitlig arbejdsuge på 45 timer.

6. august 2012 kl. 09.45 Anonym

@men dere r jo mange der har ekstra job ved siden af deres ordinære job. Så det er vel det samme. Der vil altid være arbejdere der gerne vil lave noget ekstra. Hvis det skulle ske til overtidsbetaling ville arbejdsgiveren bare vælge at ansætte en anden.
Jeg synes det ligner fleksibilitet der sættes over beskyttelse. og det kan man så være enige eller uening i om det er godt. Jeg synes bare ikke der er så simpelt som det stilles op.

6. august 2012 kl. 10.28 Bjarne Hansen

@Jesper:
Kan vi ikke aftale, at du enten holder dig til sandheden eller kommer med noget dokumentation på dine løse påstande?

Jeg har fulgt udviklingen i Krifa gennem en del år og jeg har aldrig fundet nogle eksempler på de "8 gange taget i at give sig selv gaver". Med mindre du taler om den årlige firmajulegave som alle medarbejdere får? For så har de sikkert fået en eller anden Bodum-tingest hvert eneste år de har været ansat...

Ang. overenskomst så foregår forhandlingerne nok på ca. samme måde som når LO forhandler med deres "søster organisation" DA. Som to modparter. Og lige som LO og DA nogle gange står sammen (f.eks. om at beholde den magt de nu i fællesskab har) så vil Krifa og KAF også i enkelte tilfælde have fælles interesser (f.eks. at de ønsker blokaderetten begrænset). Det er der jo ikke noget odiøst i.

@Morten:
Krifa er en forening og ejes derfor af medlemmerne (og ikke af selvstændige). Hvis du henviser til ledelsen i Krifa er der ingen selvstændige hverken i ledelsen eller bestyrelsen. Der ud over er jeg helt uenig i det med "fjenders løn". Er selv lønmodtager men anser da ikke min arbejdsgiver for fjenden. Jeg ønsker derimod at det går bedst muligt for ham - for det giver naturligvis også de bedste muligheder for mig.

6. august 2012 kl. 19.54 mmm

"jesper. Hvad er det dog for noget vrøvl du skriver du skriver i sidste indlæg.

6. august 2012 kl. 20.00 mmm

De sidste uger har min facebook-væg, ligesom mange andres, været verbal boksering for den største værdikamp i nyere tid. En værdikamp der skiller sig væsentlig ud fra så mange andre agurketidsdebatter, jeg i mit liv har været vidne til. Denne gang har det ikke handlet om ligegyldigheder, såsom 4 symbolske toldere i Kruså, tørklæder på ukendte muslimske højesteretsdommer eller hvorvidt en kastreret rottweiler er mere eller mindre familiehund end en halvfed hel-doven bulldog.



Nej, denne gang er det en værdidebat om noget som berører os alle. Det berører vores arbejdsliv, og alle har heldigvis en holdning. Jeg ævler naturligvis, igen, om Vejlegården, hvor en helt almindelig lovlig arbejdskamp er drejet over i en regulær værdikamp.



Puha, hvor har jeg mange gange måtte tage mig til hovedet og tænke, jamen fatter de dog slet ikke hvordan ”den danske model” hænger sammen? Tror de virkelig at julemanden har dumpet en lovgivningsbestemt mindsteløn ned over landets arbejdspladser tilbage i 90’erne?



Men når jeg stritter med pegefingeren, står tommeltotten og peger opad mod mine faglige ledere, og tænker hvordan kunne de dog blive bedre til at forklare noget så kompleks på de 15 sekunder de får på NEWS? Men det falder lige tilbage, da jeg har tre fingre som peger direkte mod mig selv. ”Ja Steen, hvad fanden har du selv gjort? Hvornår har du sidste snakket med en ven, som ikke har taget tillidsmandsuddannelsen, om den der model? Hvem har du sidst spurgt om han/hun kender sin overenskomstmæssige mindsteløn? Ja, har jeg mon tænkt at ansvaret, for en oplyst debat i ligeså høj grad peger i min retning? Jeg tror derfor tiden er til, at jeg forklarer mig selv bedre og prøver at besvare nogle af de brændende spørgsmål, som fylder i mit hoved ovenpå en fantastisk dag i Vejle. Det er usorteret, for lang til en statusopdatering og sikkert kedeligt for de fleste. Men læs nu alligevel videre, du sidder jo bare og stener facebook.

6. august 2012 kl. 20.01 mmm

Værdikamp 2012

Jeg tror først at det gik op for mig selv, at vi var midt i den helt store værdikamp umiddelbart efter, at trykkere på Vejle Amt Folkeblad nægtede at trykke avisen, såfremt der var annoncer i avisen købt af Vejlegården. Det handlede ikke om, hvorvidt han skulle reklamerer for Danmarks måske mest berømte/ berygtede flæsk. Det handlede pludselig om hvorvidt at, ”det store stygge forbund” havde krænket den lille mands ytringsfrihed, og inden jeg kunne nå at sige ”bøh” på facebook, kunne jeg se at liberale kræfter, havde åbnet et bal til sommerens største facebook debat. Arbejdskampen er nu også rykket ind på de sociale medier. Nej, 3F har IKKE krænket nogens ytringsfrihed. Tværtimod. 3F har ingen indflydelse whatsoever på dagbladets redaktionelle linje, men gode kollegaer i HK tog sympatikonflikten alvorligt. Er det kønt? Nej, men det er nu engang et af de værktøjer, der er en den danske models værksted. Men det borgerlige Danmark, slår en værdidebat i gang i sommerens agurketid. Og den er yderst velkommen. Endelig får vi muligheden for at diskutere ideologierne bag arbejdsmarkedet.



Frihed? Er det frihed til at vælge fagforeningens kræfter fra, og lave aftaler med den svageste?

Eller er den frihed vi får på baggrund af vores fagforening. Når fagforeningen har forhandlet os en løn, så har vi også friheden til, at kunne gå ned i banken og lægge husbugdettet, ud fra en vis sikkerhed og om lønnen ikke falder over natten.Hvad kommer først individet eller sammenholdet? Er vi som individer vigtige brikker i det store puslespil, vi kalder fællesskabet? Eller er selvgjort bedstgjort for mig?



Ja kort sagt holder du 1. maj eller er du mere til ”mig-først”



Debatten har indtil nu bestemt ikke været køn. Tidligere har jeg oplevet borgerlige venner, på facebook, med et vist filter, med en forståelse for, at de gerne må give mig ”den røde” lidt røg, men har hidtil sendt det igennem et filter. Det filter er nu helt væk. Jeg har selv oplevet at blive kaldt kommunistisk røvhul af facebook”venner”, ellers fornuftige mennesker jeg kender nogenlunde har nærmest antydet at jeg skulle, have kendskab til bagmændene til truslerne rettet med Amin Skov.? Hvornår er det blevet helt legitimt at svine 3F'ere til på den måde?



Men for at kunne forsætte i værdidebatten, har jeg brug for at komme ud med dette statement! Og tolke lidt på et par fordrejede sandheder, som har præget debatten so far.

6. august 2012 kl. 20.02 mmm

Frihed? Om det skyldes godt borgerligt spin eller stor uvidenhed fra mikrofonholderne på NEWS, når mediebilledet står med restauratør Amin Skov som frihedskæmper, er nok op til seerne at vurdere. Men fakta er at Amin Skov kæmper IKKE for fagforeningsfrihed! Han kæmper for arbejdsgiversfrihed! Sagen er jo den at Amin Skov IKKE ønskede 3F medlemmer i sin besætning, han fyrede en 3F’er og lockoutede resten. Han sagde på dansk: ”Jeg ønsker IKKE 3F’ere her, kom tilbage når i er organiseret i andre fagforeninger”. Der var åbenbart IKKE råd til at aflønne besætningen efter den gældende overenskomst mellem 3F og Horesta, samtidig med at der skulle serveres flæsk for overklassen til 95 kroner. Ansættelsesforholdene måtte trykkes, derfor opsagde Amin Skov sin overenskomst (læs aftale) med 3F og indgik en ny med Kristelig Fagforening og Kristelig Arbejdsgiverforening, ved hans side. Aftalen formåede at forringe vilkårene på 41 ud af 46 sammenlignelige punkter.



Mafiametoder? Jeg ved ikke om en retorik til sine ansatte der lyder ”i have an offer you can’t refuse” er at betegne som mafiametoder? Jeg ved bare at Amin Skov var først på pletten til at hive frem i de kampskridt man i den danske model kan gøre brug af. Først derefter vælger 3F at sige ”hey hey, vi havde sku en aftale, enten overholder du den, ellers bruger vi også vores kampskridt”



Det valgte Amin Skov at overhører og efter mislykkede forhandlinger tilbage i december 11, iværksætter 3F konflikt i marts 12, hvor målet var og til stadighed er, at få overenskomstdækket restauranten igen. Herefter går en række LO forbund i såkaldt sympatikonflikt, og vælger derfor at sige til deres medlemmer, at de ikke må levere varer eller tjenesteydelser for Vejlegården. Vel egentlig meget fair? Ja, uden at lyde alt for Amin-startede-altså-tude-agtig, så når han siger at han ikke vil være ven med 3Fere, så siger f.eks. HK’ere, ”Hey, hvis ikke du vil være ven med vores venner i 3F, og du vælger at de ikke dur hos dig, så dur vi vel heller ikke mere, vi er nemlig venner med 3F! Det kaldes solidaritet!



Den slags sympatikonflikter er helt normale i Danmark, som f.eks. når en bygherre ikke ønsker at overenskomstdække sit østeuropæiske personale, så går der ikke længe før han oplever at f.eks. leverancen af vinduer til byggeriet udebliver.



Så ved jeg godt at mange ser modellen som gammeldags. Inger Støjberg, den forhenværende minister for området, er nu ude og kalde til kamp mod denne model. Samtidig har hun indstillet Amin Skov til venstres ”frihedspris” what?? Hun ønsker ret beset at ulovliggøre disse kampskridt fra arbejdstagersiden. (Hvorfor gjorde hun ikke noget ved det i sin ministertid?)



Jamen Inger, så skylder du svar!!



1. Hvad vil du stille som alternativ?

2. Vil du også forbyde lockout, som Amin gjorde da han krænkede vores fagforeningsfrihed?

3. Er du klar på også at opgive fredspligten? Det som i den danske model, du hader, er allermest central i et roligt, gennemorganiseret arbejdsmarked. Lige det som gør at, vi modsat mange andre lande er et godt sted for virksomheder at starte op, da de ved at hvis de ellers bare indgår og overholder overenskomsten, så må vi, arbejdstagere, ikke sætte os på røven.

4. Ønsker du et arbejdsmarked hvor det bliver alene arbejdsgiveren der bestemmer lønniveauet, ved blot at indgå billigst mulige overenskomst med lavest bydende medarbejdergruppe/ fagforening

(hvis du har svært ved at svare selv, så må du gerne bede om hjælp hos vennerne hos de konservative eller Liberal Alliance, hvis de ikke svare når du ringer, så ring til Liberal Alliances kasserer i Saxobank Lars Seier Christensen. De er vist alle på dit hold!

6. august 2012 kl. 20.03 mmm

Bøller

Der hvor Inger og vennerne kan få pulsen helt op på mig, er når de beskylder 3F for at være bøller. Okay, er man bølle når bruger de skridt loven giver en fagforening i en lovlig konflikt?



Der var ikke sortklædte autonome i vores manifestation lørdag den 4. august, som Amin ellers havde spået på hans støtteside. Der var barnevogne, unge, gamle, socialrådgivere, HK’ere, pædagoger, murere og selvfølgelig mange andre til folkelig samling!



Jeg så én anholdelse, det var ikke en 3F sympatisør, det var faktisk en fra den anden side af politiets afskærmning af værdikampen. Han valgte at true 3F’ere og politiet trak ham stille og roligt med.



Trusler

Lad mig understrege, at jeg uanset side, foragter alle trusselsbreve. Det er den laveste form for krampetrækninger i desperate forsøg på at knække vores demokrati, for ren og skær opmærksomhed.



Jeg har her en besked til dem der truer Amin Skov og Vejlegården: Fis dog ud af vores kamp, jeg ønsker Jer ikke i vores fællesskab, i skader kun vores sag og Amin Skov fortjener IKKE den slags!



Og til Jer som truer 3Fere: I kommer aldrig til at true os til tavshed.

Det er ikke en trussel fra mig, det er et LØFTE!



Kamp om medlemmer?

Nogen vil nok stadig sidde tilbage og tænkte, jamen hvorfor opgiver 3F ikke bare denne tosse konflikt? 3F får jo aldrig det resterende personale til at tegne medlemskab hos 3F. De har jo fået nye venner i de kristelige. Her er svaret, 3F kæmper IKKE om medlemmer på Vejlegården, 3F kæmper modsat Kristelig for MEDARBEJDERNE! Krifa har i dag 30-40 telefonsælgere ansat og kun 4 til at tegne overenskomster. I 3F er billedet mildest talt omvendt, for JA, vi går sku mere op i overenskomster end i markedsføring.



Tænk hvis du mødte ind på arbejde en mandag morgen og chefen iskoldt sagde: Yes gutter, fra i dag har vi en ny overenskomst, som forringer jeres løn og ansættelsesforhold på 41 punkter. Jeres mindsteløn sætter jeg ned med 6600 og kan i ikke lide lugten i bageriet, så er i fyret!



Hvem ville du ringe til først? Banken og bede om 10 års ekstra afdragsfrihed? Eller fagforeningen og bede om hjælp? Eller Krifa og bede om en billig hotline?



Hvis 3F taber konflikten i Vejle, er det fremtidens arbejdsmarked. En ny/gammel model hvor arbejdsgiveren igen alene diktere vilkårene. Det er altså forhold fra før 1899 så!



Skal fagbevægelsen bygge læhegn eller rejse vindmøller?

I de borgerliges optik, har det nok ikke været hensigten at reformerer arbejdsmarkedet her henover sommeren fra oppositionshængekøjen. Nej, de har lugtet endnu en chance til at trænge fagbevægelsen i defensiven. Samtidig med at de kunne slå plat på en faglig konflikt, hæve meningsmålinger og give lidt taletid til upcomings.



De ønsker bare at vi skal i defensiven, bygge læhegn og se mod slutningen. Men i forregner jer!!

Jeg var i Vejle, hvor jeg så en spirende græsrodsaktivisme. Fagbevægelsen rejser vindmøller. Jeres sølle råb er kun vind på vores møller. Vores møller skaber energi for en ny tid med fremgang til de rigtige fagforeninger. Endelig har i fået italesat den danske model og de gule kunder. Nu kan vi, igen, endelig lave sammenligninger folk forstår og folk interesserer sig for! Tak for hjælpen, Inger – du har gjort det borgerlige Danmark en bjørnetjeneste :-)



Vejlegården i dag, din arbejdsplads i morgen

7. august 2012 kl. 10.30 Søren Jakobsen

Som beskrevet ovenfor kunne man enten sige nej til de 45 timer eller jobbet. Det er det jeg mener der er mindre i løn. Min forklaring er ovenfor.

7. august 2012 kl. 13.47 Søren Jakobsen

Længere oppe forklares det at hvis arbejdsugen kommer op på 45 timer, da andre er med på den er det jo bare fleksibilitet. Jeg vil kalde det at spille på desparation, da de fleste jeg har oplevet der siger ja til dette, er direkte desperate, inklusiv mig selv.

Jeg må også sige at jeg foretrækker at holde sammen, i forhold til den slags wild west tilstande.

Jeg ville gerne have at jeg kunne sige at mig og min arbejdsgiver har samme interesse. Men når man kontant skal ind og snakke med ham der kører lønnen, fordi min løn er forkert regnet ud, og aldrig til min fordel. Ja så er det lidt svært. Og når der gentagne gange argumenteres for at firmaet må have lov at bryde loven, fordi ellers ville de lukke og jeg ingen job have, ja så er interesserne i konflikt. Men jeg er meget glad for at høre at der er folk der bare trives, som beskrevet i denne kommentar tråd. Jeg håber inderligt at jeg vil opleve det inden jeg dør.

7. august 2012 kl. 17.36 Gordon Shumway

@ Søren Jakobsen

Der findes uden tvivl en masse virksomheder som behandler Deres ansatte ordenlig og udvider respekt for deres arbejdsindsats og såfremt at der er en kollektiv minimallønsoverenskomst på virksomheden, indkander de ansatte/tillidsmanden til en årlig lønsamtale m.m.

Men jeg tror også ar der er rigtig mange som oplever de samme ting som du beskriver.

At virksomheden ikke på vilkår vil give tillæg til minimallønsoverenskomsten, at der snyder med div. tillæg, man får ikke sygepenge - medmindre at man direkte osv.

I min omgangskreds høre jeg tit hvor glad man er for sit arbejde, løn og ansættelsesforhold er bare i top.

Hvis man så sidder alene med disse personer og går dem lidt på klingen. Ja så oplever jer ofte at høre en noget anden historie og at de er bange for at påpege lønfejl og dårlige arbejdsforhold, da de ikke vil risikere jobbet, såfremt at de står frem og fortæller hvorledes de oplever deres arbejde.

De mange sygemelding pga. stress mener jeg godt kan skyldes de ansatte går rundt og foregiver at de bare er så lykkelige på jobbet og løn og ansættelsesforhold er i top. Men i virkligheden er det hele en stor løgn, som man til sidst bukker under for

7. august 2012 kl. 22.05 Anonym

Det er ufatteligt at der er nogen som vil bakke op om Krifa, de gør jo intet for lønmodtagerne ud over at sænke lønne for den almene dansker.
Angående at Krifa ikke er politiske passer simpelt hen ikke, Krifa har højstående leder inde i deres kreds som har stillet op i politik for Venstre, og alt respekt for det med hver dog åben om det i stedet for at luske sig igennem tilværelsen.
Desuden køre Venstre da sit store lokomotiv i Kraf og Krifas navn imod 3F så det er da super for jer i har nogle venner der.
Men hvad er der galt med at man yder støtte politisk i en fagforening, vores samarbejdspartner DA giver da også støtte til Venstre for at føre deres sager politisk, akkurat som Soc. SF EL gør det for LO.
Lidt info Krifas top har i 2008 giver sig selv store personlige gaver for deres kunders kontingent, samt mange udlands rejser til dem selv og deres familie. Krifas gode venner Det Faglige Hus Johnny Nimm er også taget med hånden i kagedåsen.
Nej De gule fagforeninger slår plat på alt det hæderlige de røde fagforeninger har opnået.
Jeg er ved at undersøge flere sager angående Kraf og Krifa er ejet af det samme Holding selskab. Samtidig står de ikke ved deres politiske holdninger. Kort sagt FØJ

Jesper E Rasmussen

7. august 2012 kl. 22.28 Anonym

@ Bjarne

Min påstand om gaver og udenlands rejser til Krifas top, det kommer fra videoen de rigtige anonymous som er lagt ind på youtube, den kan også findes på politikken.dk
Krifa har jo ikke offentligt gjort nogen udmelding om at filmen ikke er korrekt.
Da og LO har jo heller aldrig været en og samme organisation.
Det har KAF & Krifa!!!!!!!!!!!
Jeg sætte stadig spørgsmålstegn ved om de ikke stadig er det?.
Til sidst Bjarne Krifa har ikke medlemmer de har kunder tjek krifas hjemmeside.

Jesper

8. august 2012 kl. 08.24 Bjarne Hansen

@Jesper
Spam, spam, spam...

Det der undrer mig mest ved jeres indlæg er, hvis I virkeligt tror, at det gavner jeres interesse at poste den slags indlæg her? Det giver helt ærligt ikke et særligt flatterende indtryk af støtterne til LO.

Ang. dine løse påstande så bliver det vel ikke mere sagligt af, at en anonym kriminel gruppe laver en video?

At nogle fra Krifa rejser udenlands er der jo ikke noget odiøst i, hvis det har et fagligt formål. Det har tidligere været fremme, at ledelsen har besøgt andre kristne fagforeninger og at de har deltaget i et lederkursus i USA. Det er der ikke noget fordækt ved, at det har de også stået ved.

Ang. KAF/Krifa - var det så ikke tilbage i 1932 at det var samme organisation? Da de havde under 1.000 medlemmer. Du mener ikke seriøst at det er et problem for dig i dag vel? Kan du ikke vise mig bare ét lille eksempel fra de seneste 20 år, hvor der har været personsammenfald eller lign? Og hvis ikke - så håber jeg det er ok at vi er en del der morer os over dine usaglige konspirationsteorier :-)

8. august 2012 kl. 10.33 Søren Jakobsen

Jeg har meldt mig ud af Krifa for to uger siden. Jeg ville så ringe ind til dem igår for at høre hvor langt de var kommet. Ja det viste sig at de mente de aldrig havde fået nogen afmeldelse. De sagde de havde fået den væk i posten, og virkede generelt ligeglade. Ja det er så ikke første gang de har fået noget væk i posten, eller lign, når jeg ringer. Jeg spurgte så om jeg virkelig selv skulle cykle ud til dem med den, hvorefter jeg fik et lettere flabet svar "ja det kan da være du skal det" efterfulgt af et lille grin.

8. august 2012 kl. 10.39 Søren Jakobsen

@Gordon Shumway

Det sidste du beskriver, har jeg faktisk oplevet for nyligt. Hvor en mellemleder pludselig satte sig foran mig. Han sagde at han var blevet svimmel og ikke kunne se noget og tog sig pludselig til sin højre side. Jeg sagde selvfølgelig at han skulle tage til læge med det samme og jeg nok skulle lave hans arbejde.

Dagen forinden havde han lige prøvet at komme i dialog med chefen, men blev fuldstændig afvist. Ja man skal passe på sig selv, ellers går det helt galt.

8. august 2012 kl. 10.39 Søren Jakobsen

Det var nu venstre side jeg mente ups.

Skriv kommentar

Skriv ikke som anonym! Vælg "Navn/webside". Webside er valgfri.